این میوه تابستانی سرشار از مواد مغذی است

شلیل غنی از مواد مغذی مفیدی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و جوانی و شادابی پوست کمک می‌کند و یک میان وعده‌ی عالی برای دوران بارداری و دیگر زمان‌هاست.

شلیل میوه‌ای خوشمزه و متعلق به خانواده (گلسرخیان) Rosaceae است؛ مثل آلو و هلو. در حقیقت، شلیل کاملاً شبیه به هلو است، به جز کرک‌های پوستی که در هلو وجود دارد و شلیل فاقد آن است.

شلیل در مناطق گرم رشد می‌کند و تحت عنوان میوه‌های هسته‌دار یا آلویی نیز نامیده می‌شوند، زیرا دارای دانه‌های سختی هستند که در داخل گوشت آبدار آن‌ها قرار گرفته است.

ارزش غذایی

شلیل میوه‌ای سرشار از مواد مغذی و کم کالری است به طوری که تنها 44 کالری در هر 100 گرم انرژی دارد. این میوه‌ی خوشمزه‌ی تابستانی غنی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ترکیبات فنلی همراه با فیبرهای رژیمی است. شلیل غنی از ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K است. این میوه منبع عالی پتاسیم و سایر مواد معدنی مانند فسفر، منیزیم، آهن، روی و کلسیم است و هیچ‌گونه کلسترولی ندارد.

مروری بر خواص شلیل

بیایید برخی از فواید سلامتی Health شلیل برای بدن را با هم مرور کنیم:

اسید کلروژنیک و آنتوسیانین‌های موجود در شلیل از اکسیداسیون کلسترول بد یا همان LDL جلوگیری کرده و مانع سخت شدن سرخرگ‌ها و تجمع پلاکت‌ها در گردش خون می‌شوند

خواص آنتی‌اکسیدانی

شلیل دارای قدرت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای است که ناشی از مقادیر خوب پلی فنول‌ها، ویتامین C و کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن و کریپتوگزانتین موجود در آن است که البته با غلظت بالاتری در پوست میوه دیده می‌شوند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و به خنثی‌سازی اثرات مضر مولکول‌های آزاد اکسیژن کمک می‌کنند.

کمک به گوارش

وجود فیبرهای رژیمی و ماهیت قلیایی شلیل از آن ماده‌ای ساخته است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. فیبر موجود در شلیل، آب را جذب می‌کند، به افزایش حجم رژیم غذایی کمک می‌کند، حرکات روده را تنظیم می‌کند و از مشکلاتی مانند گاستریت، یبوست و زخم‌ها جلوگیری می‌کند.

ضد دیابت

مصرف میوه‌های کامل باعث کاهش سطح قند خون در بدن می‌شوند که در نهایت به درمان دیابت Diabetes کمک می‌کنند. در واقع فیبرهای موجود در این میوه‌ها سرعت ورود قند به جریان خون را کاهش می‌دهند.

کمک به کاهش وزن

شلیل باعث تقویت سم‌زدایی بدن از طریق جلوگیری از اتصال سموم به دیواره‌های روده و از بین بردن عناصر مضر می‌شود که این به کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی کمک می‌کند.

مطالعات انجام شده نشان داده است که میوه‌های هسته‌دار مانند شلیل حاوی ترکیبات زیست فعال مانند آنتوسیانین ها، کاتچین، اسید کلروژنیک و مشتقات کوئرستین هستند که توانایی مبارزه با بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت و اختلالات قلبی را دارا می‌باشند.

شلیل همچنین به مبارزه با سندرم متابولیک، که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط با چاقی را افزایش می‌دهد، کمک می‌کند.

پیشگیری از کم‌خونی

کم‌خونی شرایطی است که در آن کمبود گلبول قرمز در بدن وجود دارد. آهن یک ماده معدنی ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز است. اگرچه شلیل غنی از آهن نیست؛ اما منبع بسیار خوبی از ویتامین C است که باعث افزایش جذب آهن در بدن می‌شود. بنابراین، وجود شلیل در رژیم غذایی شما از کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از سرطان

شلیل‌ها شامل اسید کلروژنیک هستند که به جلوگیری از تومورها و سرطان‌های مختلف مانند سرطان روده بزرگ کمک می‌کنند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که اسید کلروژنیک دارای خواص شیمیایی است که تکثیر سلول‌های سرطانی سرطان کولون را مهار می‌کند.

مطالعات تحقیقاتی همچنین شواهدی را در مورد نقش بتا کاروتن موجود در شلیل‌ها ارائه کرده‌اند که موجب حفاظت از بدن در برابر سرطان ریه می‌شود.

تقویت بینایی

شلیل حاوی لوتئین است؛ یک ماده‌ی مغذی مهم که موجب تقویت سلامت چشم‌ها می‌شود و به کاهش خطر دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن کمک می‌کند. مطالعات مختلف تحقیقی همچنین نشان داده است لوتئین یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک می‌کند.

علاوه بر این، بتا کاروتن موجود در این میوه به سنتز ویتامین A، حفظ سلامت بینایی و پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر کوری و گزروفتالمی کمک می‌کند.

جلوگیری از هیپوکالمی

هیپوکالمی همان کمبود پتاسیم در بدن است که می‌تواند سلامت عضلانی را کاهش دهد و باعث آریتمی قلبی شود. شلیل حاوی پتاسیم است که برای عملکرد مناسب عصب، سلول‌ها و عملکرد عضلات ضروری است. پتاسیم موجود در میوه‌های هسته‌دار مانند شلیل به تولید پروتئین‌ها در بدن، حفظ تعادل الکترولیت‌ها، استفاده‌ی بهینه‌ی کربوهیدرات‌ها و پشتیبانی از فرآیندهای متابولیکی کمک می‌کند.

بهبود سلامت قلب

مصرف منظم میوه‌های هسته‌دار مانند شلیل به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های دوستدار قلب Heart برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید هستند. اسید کلروژنیک و آنتوسیانین‌های موجود در شلیل از اکسیداسیون کلسترول بد یا همان LDL جلوگیری کرده و مانع سخت شدن سرخرگ‌ها و تجمع پلاکت‌ها در گردش خون می‌شوند. فلاونوئیدهای موجود در شلیل نیز به جلوگیری از افزایش تجمع پلاکت‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می‌دهند

تقویت ایمنی

گنجاندن میوه‌های آلویی مانند شلیل به رژیم غذایی موجب تقویت مکانیسم دفاعی ایمنی در بدن می‌شود. فراوانی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، روی و سایر ترکیبات فنولی در این میوه باعث افزایش توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌های مختلف و سنتز آنتی‌بادی‌ها می‌شود. این عوامل موجب محافظت بدن در برابر خطرات و کاهش شدت بیماری‌هایی مانند مالاریا و سرماخوردگی و بهبود سریع زخم‌ها و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

سلامت پوست

بیوفلاوونوئیدهای موجود در میوه‌ها به مراقبت از پوست کمک می‌کنند. در شلیل ترکیبات ضد اکسایشی مانند ویتامین C، لوتئین و بتاکاروتن وجود دارد که نقش‌های مهمی در سلامت پوست دارند. بتاکاروتن، پیش ساز ویتامین A، در حفاظت از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی ماورای نقش دارد. ویتامین C موجب سنتز کلاژن می‌شود که به حفظ بافت‌ها و جوانی پوست کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، یک مطالعه تحقیقاتی از اثر محافظتی لوتئین موجود در شلیل در محافظت از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و UV حمایت کرده است.

مفید در بارداری

مادران باردار می‌توانند از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در شلیل به‌ویژه به دلیل وجود فولات، که به کاهش خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا کمک می‌کند و همچنین در سلامت کلی مادر و نوزاد نقش مهمی ایفا می‌کند، بهره‌ی کافی را ببرند.

فراوانی پتاسیم موجود در شلیل به جلوگیری از گرفتگی عضلات که از مشکلات شایع در بارداری هستند، کمک می‌کند و سطح انرژی را با ساخت پروتئین‌ها حفظ می‌کند.

فیبر باعث حفظ سلامت گوارش می‌شود و محتوای ویتامین C شلیل باعث رشد و نمو ماهیچه‌ها، دندان‌ها و رگ‌های خونی نوزاد می‌شود. بنابراین اگر باردار هستید، دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید، یک راست بروید سراغ شلیل.

 

کدخبر: 400215 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟