ارتباط تعداد فرزندان با ابتلای به زوال عقل در پیری

 محققان اعلام کرده‌اند احتمال ابتلای زنان دارای ۵ یا تعداد بیشتر فرزند به بیماری آلزایمر در دوران سالمندی بیش از ۷۰ درصد است زیرا به دلیل بارداری دچار نوسان‌های هورمونی فراوان در طول عمر خود می‌شوند.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی بر روی ۳۵۴۹ زن ۷۱ سال به بالا در کشور‌های کره جنوبی ویونان به دست آورده‌اند، در این پژوهش دانشمندان به بررسی تعداد فرزندان بانوان، دفعه‌های سقط جنین، رژیم غذایی و فاصله‌های بارداری آن‌ها پرداخته‌اند.

از میان داوطلبان حدود ۱۱۸ زن به بیماری آلزایمر مبتلا و ۸۹۶ نفر نیز دچار اختلال‌های شناختی خفیف شده است.

زنان در طی دوران بارداری دچار نوسان‌های هورمونی به ویژه نوسان در هورمون استروژن می‌شوند که بر مغز آن‌ها اثر می‌گذارد.

این پژوهش همچنین نشان داده است زنانی که دچار سقط و از دست دادن جنین خود شده‌اند کمتر به بیماری آلزایمر در دوران سالمندی مبتلا می‌شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند ترشح هورمون استروژن در اوایل بارداری نقش منحصربه فردی در محافظت از مغز زنان دارد، پژوهش‌ها نشان می‌دهند زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند و دانشمندان در تلاش هستند راهکار‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پیدا کنند.

محققان دگرگونی سطح هورمون استروژن در دوران بارداری را بسیار پیچیده می‌دانند که می‌تواند سبب جلوگیری از ابتلای بانوان به آلزایمر شود و درتلاش هستند دارو‌هایی برپایه هورمون برای کمک به سلامت مغزی بانوان تولید کنند.

کارشناسان افزون بر دگرگونی‌های هورمونی یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ ابتلای بانوان دارای خانواده‌های بسیار پرجمعیت به آلزایمر را مربوط به شیوه زندگی آن‌ها می‌دانند.

مادران دارای تعداد زیاد فرزند به طور معمول فرصت کافی برای استراحت و رسیدگی به سلامت خود ندارند، آن‌ها زمان کمتری را صرف انجام ورزش، استراحت، مراجعه به پزشک، انجام آزمایش‌های دوره‌ای و تنظیم رژیم غذایی مخصوص خود می‌کنند و به این ترتیب در میانسالی و سالمندی بیش از سایر زنان دچار انواع بیماری‌ها می‌شوند.

نقش همکاری خانواده و تقسیم وظایف در کنار لذت شیرین دارا بودن خانواده‌ای پرجمعیت اینجا اهمیت پیدا می‌کند تا درحالی که مادر به تربیت و نگهداری فرزندان می‌پردازد مراقب سلامت جسم و روح خود نیز باشد.

کارشناسان اعلام کرده‌اند زنان نباید نگران فرزند آوری باشند زیرا هنوز ارتباط دقیق نقش هورمون بر زوال عقل مشخص نیست و به پژوهش‌های بیشتر نیاز است، اما با انجام راهکار‌هایی می‌توان خطر ابتلا به آن را کم کرد.

از جمله راهکار‌های مقابله با آلزایمر می‌توان به انجام ورزش Sport منظم، دارا بودن تناسب اندام، خودداری از استعمال مواد دخانی، انجام تمرین‌های ذهنی چون حل جدول و یادگیری زبان خارجی، مراجعه منظم به متخصص چشم پزشک Doctor برای اطلاع از وضعیت بینایی، دارا بودن رژیم غذایی سالم، پرهیز از خشم و عصبانیت، کنترل قند و فشارخون و خودداری از حضور در هوای آلوده را نام برد.

بیماری آلزایمر درسال‌های اخیر دردنیا بسیار شایع شده است، این بیماری ششمین علت مرگ در جهان است و در اثر آن فرد دچار فراموشی و ناتوانی در انجام کار‌های روزانه و حضور در اجتماع می‌شود.

پیشرفت بیماری آلزایمر به تدریج و امید به زندگی بیماران بین ۵ الی ۷ سال است، درمراحل پایانی و پیشرفته بیماری، فرد مبتلا به مراقبت ۲۴ ساعته نیاز دارد و اغلب در اثر مشکل‌هایی چون ابتلا به بیماری‌های قلبی، بالا رفتن فشارخون، سقوط Fall از ارتفاع و بیماری‌های ریوی جان خود را از دست می‌دهد.

 

کدخبر: 399820 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟