با شیوه صحیح شستن دست ها آشنا شوید!

سازمان USDA آزمایشی برگزار کرد که در آن ۳۸۳ داوطلب، یک وعده غذایی شامل برگر٬ بوقلمون و سالاد مرغ تهیه کردند. در تمام مدت آماده کردن غذا، رفتار­ها و عادات داوطلبین کنترل می­‌شد. با توجه به اندازه­گیری­‌ها، گسترش آلودگی در همبرگر­های خام با RNA یک ویروس به نام Bacteriophage MS-2 صورت گرفت. این ویروس به انسان آسیبی نمی­رساند اما می­تواند باعث گسترش پاتوژن­های آسیب­ زننده یا نورو-ویروس‌ها (ویروسی که منجر به مسمومیت غذایی می­شود) شود.

این مطالعه در رابطه با نحوه‌­ی صحیح شست­وشوی دست­ها نبود، به همین دلیل محقیقن داوطلبان را به دو گروه کنترل و درمان تقسیم کردند. به گروهی از آن­ها ویدیویی آموزشی در رابطه با چگونگی اندازه­گیری دمای پخت گوشت نشان دادند و آن­ها را مقایسه کردند.

پس از اتمام پخت­ و­ پز و تمیز کردن میز­کار توسط داوطلبین، محققین دریافتند که بیش ۹۷% از آن­ها به شیوه­ای اشتباه دست­های خود را شسته­‌اند که این امر باعث ورود انواع بیماری­ها و میکروب­ها می­‌شود.

شیوه صحیح شست­‌وشو به این ترتیب است:

دست­های خود را مرطوب کنید سپس با صابون بشویید و برای حداقل ۲۰ ثانیه آن­ها را بمالید تا کاملاً تمیز شوند. بعد از آن دستها را با شسته و با یک حوله تمیز یا خشک‌کن، آن­ها را خشک کنید.

با توجه به اطلاعات بدست آمده، حدود ۸۰% از افراد نتوانسته بودند تمام مراحل شستن را به­ درستی و کامل انجم دهند.

محققین با نمونه­‌هایی که از آشپزخانه جمع­‌آوری کرده­ بودند به دنبال آن بودند که ببینند آیا MS2، که از گوشت خام نشات گرفته بود، به طور کامل پس از تمیز کردن از بین رفته است، که متوجه آلودگی حاصل از شستن دست اشتباه شدند.

حدود نیمی از افراد در گروه کنترل، ظروف ادویه­‌ای که برای تهیه برگر استفاده کرده­ بودند و ۱۱% دیگر نیز دستگیره یخچال و شیر­ آب را آلوده کرده­ بودند. ولی بدتر ­از همه این­ موارد، ۵% از افراد گروه ویروس را با خود از همبرگر­ها به سالاد بردند.

تقریباً تمام افرادی که به آن­ها ویدیو آموزشی نشان­ داده­ شده بود، دمای پخت برگر را بدرستی اندازه­ گرفتند و ۶۶% از آن­ها گفتند که این ویدیو تاثیر بسیاری در پخت­ و ­پز آن­ها گذاشته­ است.

اما حتی، اگر پخت گوشت بدرستی و با دمای مناسب انجام شده­ باشد، باز­هم ممکن است که اعضای خانواده به دلیل اشتباه شستن دست­ها از سالاد آلوده استفاده کنند.

به گفته Carmen Rottenberg سخن­گوی USDA، شما نمی­توانید باکتری را استشمام یا احساس کنید، پس بهترین راه برای حفاظت سلامت خانواده شست­وشوی صحیح دست­هاست.

البته، اکثریت قریب به اتفاق میکروب‌ها در محیط اطراف ما کاملا خوب هستند، بنابراین نیازی به ترس و اضطراب در آشپزخانه نیست. فقط دست ها را با صابون و آب بشویید.

 

 

کدخبر: 399812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟