آبیموه های آلوده عامل این بیماری ها هستند

مجید حاجی فرجی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص آبمیوه فروشی‌های خیابانی و غیر بهداشتی اظهار کرد: توزیع مواد خامی که در تولید آنها دست دخالت دارد، باید دارای پروانه بهداشتی وتحت نظارت‌های سازمان غذا و دارو و اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت باشند و مکان‌های فاقد مجوز، اجازه توزیع آبمیوه‌های دستی را ندارند.

این متخصص تغذیه افزود: توصیه اکید می‌شود از مراکزی که اخیرا به ویژه در میوه فروشی‌ها به جهت کسب درآمد اقدام به تهیه و فروش آبمیوه‌های دستی کرده‌اند، آبمیوه تهیه نکنند.

وی ادامه داد: با توجه‌ به اینکه این گروه از افراد در شغل شان مستقیم با میوه‌های شسته نشده و فضای آلوده در ارتباط است، استانداردهای بهداشتی آبمیوه های مجاز را ندارند .

حاجی فرجی با اشاره به بیماری‌هایی که ممکن است از طریق مصرف آبمیوه‌های طبیعی غیر بهداشتی ایجاد شود گفت: شایع ترین بیماری که در مصرف کنندگان این آبمیوه‌ها مشاهده می‌شود، اسهال است.

وی گفت: در برخی آبمیوه فروشی‌ها، رنگ خوراکی و طعم دهنده به آبمیوه اضافه می‌کنند که در صورت مشاهده اداره بهداشت، این مراکز پلمپ می‌شوند و خود مردم باید خودمراقبتی داشته باشند و از مصرف آبمیوه های غیر بهداشتی خودداری کنند.

غیربهداشتی بودن ظروف آبمیوه گیری ها میزان ابتلا به بیماری را افزایش می دهد

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: ظروفی که برای شست و شو ،تهیه و مصرف این آبمیوه‌ها استفاده می‌شود در بسیاری از مواقع شرایط استریلی نداردو می‌تواند احتمال انتقال آلودگی را به انسان چند برابر کند.

این متخصص تغذیه در پایان اظهار کرد : افراد اگر در شرایطی مجبور به مصرف آبمیوه‌های طبیعی بیرون از منزل شدند در این مواقع حتما از رعایت موارد بهداشتی مطمئن شوند و بهتر است خودشان در منزل اقدام به تهیه آبمیوه‌های طبیعی و بهداشتی کنند تا مبتلا به بیماری نشوند.

 

کدخبر: 399210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟