ترفندهای ساده اما تاثیرگذار در کاهش عرق در هوای گرم

برای کنترل و کاهش میزان تعریق بدن و احساس خنکی در هوای گرم و سوزان می‌توانید از ترفند‌هایی ساده اما تاثیر گذار استفاده کنید.

در هوای گرم یکی از واکنش‌های طبیعی بدن تعریق برای کاهش دمای بدن و خنک شدن است اما تعریق بیش از حد سبب کم آبی بدن، احساس تشنگی وضعف می‌شود.

کارشناسان برای جلوگیری از تعریق بیش از اندازه و نیز افزایش انرژی برای انجام کار‌ها در روز‌های گرم سال توصیه می‌کنند، تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B، منیزیم و میوه‌های آبدار سبب کاهش تعریق بدن می‌شود.

تعریق مزایای فراوان برای بدن دارد و به همین دلیل کارشناسان استفاده از اسپری‌های ضد تعریق را توصیه نمی‌کنند، در اصل راهی برای جلوگیری کامل از تعریق بدن نیست اما می‌توان با راهکار‌هایی طبیعی از تعریق بیش از اندازه بدن و ایجاد بوی نامطبوع خودداری کرد.

خوراکی‌های حاوی ویتامین B سبب کاهش استرس، تنظیم هورمون‌های بدن و کاهش تعریق می‌شوند، مصرف منیزیم الکترولیت‌های بدن را تنظیم می‌کند و مصرف میوه‌های آبدار، چون انگور، خربزه و هندوانه سبب دریافت مایعات به وسیله بدن می‌شود.

استرس یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد تعریق در تمامی فصل‌های سال و راهکاری طبیعی از سوی بدن برای کاهش فشارعصبی است، معمولاً افراد در زمان استرس، عصبانیت و خشم دچار تعریق می‌شوند.

ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در تنظیم غدد درون ریز و بهبود اعصاب محیطی بدن انسان دارد، مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین سبب کاهش سطح هورمون کورتیزول می‌شود.

محققان از بین ویتامین‌های گروه B، خوردن ویتامین B۶، B۹ و B۱۲ را برای بهبود خلق و خو و کاهش میزان تعریق توصیه می‌کنند.

منیزیم، سدیم و کلسیم نقش منحصربه فردی در تنظیم الکترولیت و بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن دارند، بدن انسان در اثر تعریق مقدار زیادی از اجزای ضروری الکترولیت بدن را از دست می‌دهد که باید به سرعت جایگزین آن‌ها در بدن ساخته شود، مواد غذایی سالم و مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای استاندارد می‌تواند الکترولیت‌های بدن را تنظیم کند.

از جمله مواد غذایی حاوی منیزیم، سبزیجات دارای برگ سبز، آجیل، دانه‌های غلات، زرده تخم مرغ و ماء الشعیر است.

در فصل تابستان مصرف مواد غذایی پرچرب، حاوی کالری بالا، خوراکی‌های حاوی پروتئین و شیرینی‌ها سبب افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه احساس گرما و افزایش تعریق می‌شود، کارشناسان به همین دلیل توصیه می‌کنند افراد در روز‌های گرم سال مواد غذایی کم کالری، سبک و بیشتر میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند تا بدنشان دچار کم آبی و افزایش میزان تعریق نشود.

از بین میوه‌های تابستانی خوردن هندوانه، انگور، خربزه، کرفس، خیار و ترپچه به دلیل تنظیم دمای بدن و جلوگیری از تعریق توصیه می‌شود.

یکی از نوشیدنی‌هایی که مصرف آن در فصول گرم سال توصیه نمی‌شود، مصرف قهوه حاوی کافئین است، کافئین سبب آزاد شدن هورمون آدرنالین در بدن می‌شود که در نتیجه آن فرد دچار استرس و افزایش تعریق می‌شود.

تعریق می‌تواند سبب سوختگی بخش‌هایی از بدن که در معرض اصطکاک با هم قرار دارند مانند کشاله ران، پشت زانو، پشت گردن، آرنج دست، زیر سینه و در افراد چاق زیر شکم شود، در این حالت به دلیل تعریق و خروج نمک ازبدن و دمای هوا، نوعی خشکی و پوسته ریزی درپوست بدن ایجاد می‌شود.

درمان این مشکل، با استحمام به موقع، مرطوب کردن پوست با کرم‌های استاندارد، تنظیم وزن، پوشیدن لباس‌های خنک که فضا برای حرکت بدن به خوبی داشته باشند، نوشیدن آب فراوان و درصورت مزمن شدن مشکل مشاوره با پزشک Doctor انجام می‌شود.

نوشیدن به میزان کافی آب، پرهیز از حضور در فضای باز در ساعت‌های اوج تابش نور خورشید، استفاده از عینک، دستکش روشن، کلاه و لباس‌های نخی و استحمام با میزان استاندارد آب (به دلیل پاک کردن منافذ باز پوستی از نمک، چربی و آلودگی محیط زیست) می‌تواند میزان تعریق بدن را کاهش دهد.

دربرخی موارد تعریق بیش از اندازه به دلیل ابتلا به بیماری هیپریدروئید (Genetic hyperhidrosis) است که درآن فرد دچار تعریق بسیار زیاد می‌شود و روش‌های درمانی مختلفی از جمله جراحی، مصرف برخی داروها، تزریق بوتاکس Botox برای کنترل آن وجود دارد .

تمامی روش های درمانی باید زیر نظر متخصص و پس از شناسایی دقیق علت بیماری انجام شود.

 

 

 

کدخبر: 398687 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟