مبارزه با استرس با این گیاه خوشبو

یافته‌های دانشمندان نشان دهنده اثر درمانی گیاهی خوشبو به عنوان یک درمان جایگزین برای اختلالات رفتاری است.

اکثر کاربردهای امروزی رزماری با بوی منحصر به فرد آن در ارتباط است، تحقیقات منتشر شده در مجله BMC مکمل و جایگزین پزشکی نشان می‌دهد که اسانس معطر این گیاه را می‌توان برای کاهش استرس و درمان اختلالات رفتاری استفاده کرد.

همه افراد به نوعی استرس یا دیگر موارد مشابه آن را تجربه کرده‌اند، استرس واکنش طبیعی بدن به تهدیدات، چالش ها یا نیازهای انسان است؛استرس اگرچه در مواردی بی ضرر و حتی بی خطر است اما با این حال در صورت ادامه‌دار شدن می‌تواند موجب بروز بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی Health شود؛ از جمله این مشکلات می‌توان به بیماری‌های جدی مانند مشکلات قلبی و باروری اشاره کرد.

اختلالات روان‌شناختی و عاطفی یکی دیگر از اثرات استرس مزمن است؛ در اغلب موارد داروهای خوراکی شیمیایی به درمان استرس کمک می‌کند، با این حال با روشن شدن عوارض وحشتناک داروهای شیمیایی، تعداد زیادی از مردم به استفاده از جایگزین‌های طبیعی این داروها روی آورده‌اند.

خیلی وقت است که از اسانس رزماری در آروماتراپی به عنوان رایحه آرامش بخش و بهبود وضعیت روحی، حافظه و ادراک استفاده می‌شود. در این مطلب بررسی شده است که آیا اسانس رزماری می‌تواند به عنوان یک درمان برای اختلالات خلقی استفاده شود؟

دانشمندان معتقدند که یافته‌های آنها نشان دهنده اثر درمانی اسانس رزماری به عنوان یک درمان جایگزین برای اختلالات رفتاری است. آنها همچنین افزودند که برای اثبات اثربخشی اسانس رزماری در درمان افسردگی ، یک کارآزمایی بالینی ضروری است.

رزماری گیاهی مهم برای یونانیان بوده است. آنها معتقد بودند رزماری گیاهی مقدس است. امروزه، نه تنها از آن برای عطر و بوی غذا استفاده می‌شود، بلکه دارای مزایای تغذیه‌ای ارزشمندی دارد. در اینجا چند دلیل برای استفاده بیشتر از رزماری شرح داده شده است: رزماری بسیار مغذی است. رزماری حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی مانند دیترپن، کارنوزول و اسید رزمارینیک است.

رزماری دارای خواص ضد التهابی است. این گیاه حاوی کارنوزول، آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی قوی است. مصرف انواع کارنوزول‌ها می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی کمک کند.

این گیاه باعث رشد عصب می شود، کارنوزول همچنین رشد و بهبود عصب را تحریک می‌کند بنابراین، بی‌ربط نیست که موجب بهبود حافظه و قدرت مغز می‌شود.

رزماری برای کیسه صفرا عالی است. خاصیت سم‌زدایی این گیاه شناخته شده است. رزماری به حفظ و بهبود عملکرد کیسه صفرا کمک می‌کند. همچنین استفاده از آن در جلوگیری از اختلالاتی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر بسیار موثر است.

رزماری سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. هنگامی که رزماری در آروماتراپی استفاده می‌شود، به کاهش کورتیزول کمک می‌کند. به همین دلیل این گیاه به عنوان "هورمون استرس" نیز شناخته شده است. رزماری علاوه بر ایجاد آرامش، با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، باعث کاهش آسیب سلولی و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با اکسیداسیون می‌شود.

 

کدخبر: 398677 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟