بهترین و بدترین گزینه های غذایی در حفظ سلامت دندان ها

در واقع سلامت دندان ها اغلب تحت تاثیر خوراکی هایی است که مصرف می کنیم. در این میان برخی خوراکی ها به شدت دندان ها را آسیب پذیر می کنند و در مقابل برخی دیگر حافظ سلامت دهان و دندان هستند.

بهترین خوراکی ها:

شیر و تخم مرغ: فرآورده های لبنی مانند شیر در کنار زرده تخم مرغ منبع بسیار غنی از ویتامین دی هستند که مصرف آنها در کنار کلسیم باعث تقویت و سلامت استخوان ها و البته دندان ها می شوند.

پنیر و ماست: مواد غذایی غنی از کلسیم می تواند از مینای دندان محافظت کند و بهبود دهنده مینرالیزاسیون مینای دندان باشد. پنیر یا ماست کم چرب غنی از کلسیم است. پنیر بخصوص حاوی کازئین و پروتئین است که خود می تواند محافظ مینای دندان باشد.

گوشت و ماهی: این فرآورده ها حاوی فسفر هستند و منابع خوبی برای محافظت از مینای دندان محسوب می شوند.

کلم بروکلی و دیگر سبزیجات تیره رنگ: این منابع گیاهی در کنار بامیه، کلم پیچ، اسفناج و دیگر سبزیجات حاوی املاح و ویتامین های معدنی برای حفظ سلامت دهان و دندان محسوب می شوند.

کرفس، هویج و سبزیجات ترد دیگر: این خوراکی ها نیز حاوی مقادیر زیادی آب هستند و منجر به تحریک پذیری جریان بزاق می شوند.

سیب: این میوه در کنار دیگر میوه های پر فیبر درست مانند مسواک عمل می کند و خاصیت سفید کنندگی دندان را نیز دارد.

بدترین خوراکی ها:

لیمو، پرتقال، گریپ فروت: مرکبات حاوی اسید سیتریک باعث فرسایش مینای دندان می شود و لکه های دندانی را ایجاد می کند. توصیه می شود بعد از خوردن این میوه ها حتما آب نوشیده شود و بعد از آن به مدت چند ساعت از خوردن خوراکی ها و غذاهای اسیدی اجتناب گردد.

ترشی: این خوراکی بدترین کابوس برای دندان ها است و ترکیب آن با سرکه باعث اروژن دندانی یا سایش شیمیایی دندان ها می شود.

قهوه: کسانی که عادت دارند هر روز دو تا سه فنجان قهوه بنوشند باید این خبر بد را پذیرا باشند که سلامت دهان و دندانشان در خطر است. اسیدهای تانیک در قهوه و حتی برخی از انواع چای به مینای دندان به شدت آسیب می رساند و باعث بروز لکه روی دندان می شود.

میوه‌های خشک: آبنبات‌های کاراملی، شکلات و میوه‌ های خشک نیز جزو خوراکی‌ های سرشار از قند هستند که در داخل دهان و به کمک باکتری ‌های موجود در آن به اسید تبدیل می ‌شوند. دندان به مدت طولانی در مجاورت بقایای این مواد غذایی قرار می ‌گیرد که به اسید تبدیل شده‌اند. نتیجه این می ‌شود که مینای دندان آسیب می‌ بیند و به مرور دندان‌ها از درون می ‌پوسند.

 

کدخبر: 398269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟