سدی مقاوم در برابر پوکی استخوان زنان سالمند

یک مطالعه جدید نشان می دهد دریافت مقادیر زیادی از پروتئین سویا از طریق مواد غذایی یا مکمل های سویا در زنان مسن، می تواند سدی در برابر ابتلا به پوکی استخوان باشد.

بعد از یائسگی شانس ابتلای زنان به شکنندگی و ضعیف شدن استخوان ها افزایش می یابد. دلیلش هم این است که سطح هورمون استروژن در بدن این افراد کاهش می یابد.

غذاهای غنی از سویا عبارتند از عدس، لوبیا قرمز، باقلا و نخود (حاوی مواد شیمیایی به نام ایزوفلاون که یک ساختار مشابه و عملکرد شبیه استروژن دارد).

سالیان طولانی است که دانه های سویا غذای اصلی بعصی فرهنگ ها محسوب می شود. این دانه ها از طریق آسیایی ها به آمریکای شمالی معرفی شدند. این گیاه با موارد استفاده فراوان، یک منبع غنی از پروتئین، چربی غیراشباع، فیبر و مواد معدنی است.

به گفته محققان دانشگاه هال انگلیس البته تاثیر مصرف سویا در کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که ورزش Sport می‌کنند و تحرک بدنی کافی نیز دارند بیشتر است.

به گفته محققان سویا برای قلب، مغز و هورمون‌ سازی نیز مفید است. در واقع این تاثیرات بیشتر به دلیل کلسیم فراوان موجود در سویا است که موجب اثرات بسیار خوب این ماده شده است.

 

 

کدخبر: 397369 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟