گیاهی برای مقابله با سردردهای دردناک!

 زنیان برای درمان درد دندان بسیار مفید استف غرغره کردن دهان با دم کرده زنیان موجب بهبود سلامت دهان و دندان می‌شود.

زنیان گیاهی علفی، یک ساله و به ارتفاع ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است که در نواحی شرقی هند، ایران و مصر به صورت خودرو می‌روید؛ در این مطلب برخی از خواص این گیاه را بیان می‌کنیم.

بهبود هضم غذا با زنیان

زنیان حاوی مقادیر زیادی تیمول است؛ این ترکیب ترشح اسید معده را تحریک می‌کند و سرعت هضم مواد غذایی را افزایش می‌دهد، از این گیاه برای درمان سوء هاضمه، نفخ، تهوع و کاهش درد کولیک در نوزادان استفاده می‌شود.

کاهش وزن با زنیان

زنیان با افزایش سوخت و ساز بدن نقش موثری در کاهش وزن دارد.

تسکین سردرد با زنیان

استنشاق بخار دم کرده زنیان احتقان بینی و سردرد را کاهش می‌دهد و به درمان سرما خوردگی و سردرد‌های ناشی از آن کمک شایانی می‌کند.

رفع حالت تهوع با زنیان

نوشیدن دمنوش زنیان و همچنین استنشاق بخار آن برای درمان حالت تهوع بسیار موثر است، زنیان خاصیت ضد باکتری دارد بنابراین عفونت‌های میکروبی در معده را از بین می‌برد.

درمان دندان درد با زنیان

زنیان برای درمان درد دندان بسیار مفید است، غرغره کردن دهان با دمنوش زنیان موجب بهبود سلامت دهان و دندان می‌شود، تیمول موجود در زنیان ضد باکتری است، خطر پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد و از بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.

تاثیر زنیان در بهبود دیابت

زنیان تاثیر بسزایی در بهبود دیابت Diabetes دارد برای این منظور مبتلایان به دیابت باید یک قاشق چای خوری دانه زنیان را در یک لیوان شیر مخلوط و ۳۰ روز آن را میل کنند.

طرز تهیه دم کرده زنیان

برای تهیه دم کرده زنیان باید ۲۰ گرم از دانه‌های زنیان را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه دَم بکشد؛ پس از هر وعده غذایی یک فنجان از این دمنوش را بنوشید.

موارد منع مصرف دم کرده زنیان

زنیان باعث انقباض رحم می‌شود، بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خوددداری کنند؛ همچنین بهتر است زنیان در دوران شیردهی نیز استفاده نشود؛ زنیان در بهبود آنزیم‌های کبدی موثر است با این حال، احتمال تشدید برخی از انواع بیماری‌های کبدی با مصرف این گیاه وجود دارد.

این گیاه ممکن است سرعت لخته شدن خون را کاهش و خطر خونریزی را افزایش دهد، بنابراین بهتر است ۲ هفته پیش از جراحی استفاده از آن را متوقف کنید.

 

کدخبر: 396468 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟