این دارو عامل اصلی چاقی و دیابت است

نتایج یافته ها نشان می دهد تجویز داروهای روان پریشی برای کودکان و نوجوانان، حتی برای کوتاه مدت، می تواند موجب اضافه وزن و ریسک ابتلا به دیابت شود.

داروهای ضدروان پریشی معمولا برای درمان مشکلاتی نظیر شیزوفرنی در اطفال، و اختلال بیش فعالی در بسیاری از نوجوانانی که به داروهای محرک واکنش نشان نمی دهند استفاده می شود.

یافته های محققان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک نشان می دهد مصرف این داروها موجب افزایش چربی بدن و کاهش حساسیت بدن به انسولین می شود که در نتیجه منجر به ابتلا به دیابت می شود.

«جان نیوکامر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این مسئله یک چالش برای پزشکان است چراکه ما می دانیم داروهای ضدروان پریشی می توانند موجب بهبود سریع در علائم رفتاری مخرب در کودکان شود، اما فاقد پیامدهای جدی برای سلامت هم نیستند.»

در این مطالعه، داده های ۱۴۴ نوجوان ۶ تا ۱۸ سال که برای درمان اختلالات رفتاری مخرب شان داروهای ضدروان پریشی دریافت می کردند، بررسی شد. شرکت کنندگان به طور تصادفی یکی از سه نوع دارو را دریافت کردند: aripiprazole، olanzapine یا risperidone.

نتایج نشان داد داروی olanzapine موجب افزایش بیشترین میزان چربی بدن می شود. بعد از ۱۲ هفته درمان، نرخ افراد دچار اضافه وزن یا چاق تا ۴۶.۵ درصد افزایش یافته بود.

محققان بر محدودشدن مصرف این داروها تا حدامکان در دوره کودکی تاکید دارند.

 

کدخبر: 394757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟