11 بیماری که دستان تان را بی حس می کنند

دستان شما شامل برخی از حساس‌ترین گیرنده‌های لمسی در سراسر بدن است و همه گیرنده‌های لمسی با یک شبکه عصبی به مغز شما متصل می‌شوند. اگر حتی یکی از این عصب‌ها یا یکی از بخش‌های آن‌ها در مواردی آسیب دیده باشند، ممکن است مغز شما اطلاعاتی را که دستانتان در حال ارسال است، دریافت نکند و ممکن است نتیجه چنین حالتی بی‌حسی باشد.

چه چیزی باعث بی‌حسی دست‌هایتان می‌شود؟ عوامل زیادی وجود دارد، باهم بخوانیم:

1. تونل کارپال

یکی از شایع‌ترین علل بی‌حس شدن دست، سندرم تونل کارپال است؛ وضعیتی که در آن عصب میانی که از ساعد به سمت دست می‌رود، در مچ دست فشرده می‌شود. این حالت در افرادی که زمان زیادی را صرف کار با رایانه می‌کنند، نسبتاً شایع است. به ویژه اگر وضعیت میز طوری باشد که فرد مجبور به قرار دادن مچ دست بر روی لبه میز یا روی بخشی سخت، در هنگام کار با ماوس یا تایپ کردن، باشد. علاوه بر بی‌حسی، علائم سندروم تونل کارپال شامل احساس اینکه یک یا چند انگشت، به خصوص انگشت شست، انگشت سبابه و انگشت میانی، دچار تورم یا سوزش است، می‌باشد. اگر این علائم را تجربه کردید، هرچه زودتر موضوع را با پزشک Doctor در میان بگذارید. اگر این وضعیت بدون درمان رها شود، ممکن است در نهایت برای آزاد کردن عصب تحت فشار، به جراحی نیاز پیدا کنید.

2. بیماری آرنج تنیس‌بازان

اگر شما یک تنیسور یا یک گلف‌باز هستید یا فعالیت‌هایی که نیازمند چرخش مکرر دست، مچ دست و آرنج است را انجام می‌دهید، در معرض خطر بازوی تنیس‌بازان (اپیکوندیلیتیس) خواهید بود. این وضعیت، ناشی از تضعیف تاندون‌هایی است که در آرنج قرار دارند. درحالی‌که به نظر می‌رسد در این حالت، درد در آرنج یا ساعد بروز پیدا می‌کند، نشانه اولیه، احساس بی‌حسی یا سوزش در دست است. اگر شما هم این حالت را تجربه کرده‌اید، برای یک لحظه از ورزش Sport و فعالیت‌های مشابه دست بکشید. در صورت بازگشت مجدد این حالت، پزشک خود را در مورد آن مطلع کنید.

3. اختلال تیروئید

شاید اختلال تیروئید، اولین دلیلی نباشد که در صورت بی‌حسی دست‌ها، به ذهنمان برسد. اما واقعاً اختلال تیروئید می‌تواند موجب بی‌حسی دست شود. کم‌کاری یا پرکاری تیروئید درمان نشده، می‌تواند به اعصابی که اطلاعات بین مغز و نخاع و بقیه قسمت‌های بدن شما را حمل می‌کنند، آسیب برساند. اگر شما علائم دیگری از کم‌کاری تیروئید مانند ریزش مو، افزایش وزن، احساس خستگی را تجربه می‌کنید، وقت آن است که با پزشک خود مشورت نمایید.

4. اختلالات مربوط به الکل

مصرف نوشیدنی‌های الکلی در طولانی مدت، می‌تواند به آسیب‌های عصبی یا «نوروپاتی الکلی» ختم شود. بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان این نوع نوشیدنی برخی از اشکال این آسیب عصبی را تجربه می‌کنند. علائم دیگر شامل بی‌حسی در دست‌ها یا پاها، احساس سوزن‌سوزن شدن‌های عجیب و غریب در اندام‌ها، ضعف عضلانی یا اسپاسم‌ها است.

5. کیست‌ها

کیست‌های گانگلیون توده‌های غیرسرطانی یا رسوب‌هایی هستند که می‌توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند اما اغلب تمایل دارند در مفاصل و یا در اطراف آن ظاهر شوند. کیست گانگلیون فوق‌العاده شایع است و اگر یکی از آن‌ها روی مچ دست شما باشد، بی حسی علامت رایج آن است. این کیست‌ها گاهی اوقات خودبه‌خود از بین می‌روند. اگر رفع نشوند و باعث درد و یا بی‌حسی شوند، عمل جراحی یا «آسپیراسیون»، روشی که مایع کیست را تخلیه می‌کند، از گزینه‌های درمان هستند.

اگر بی‌حسی انگشتانتان با سرد شدن آن‌ها همراه است، ممکن است دچار بیماری رینود باشید. شرایطی که در آن عروق کوچکی که خون را به پوست می‌رسانند تنگ شده و گردش خون در آن ناحیه محدود می‌شود

6. سندروم گیلن باره

این یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اعصاب حمله می‌کند و موجب آسیب می‌شود که می‌تواند باعث بی‌حس شدن دست شود. این وضعیت اغلب پیش از بیماری تنفسی، آنفلوانزای معده یا سایر انواع بیماری‌های عفونی پیش می‌آید. سایر علائم سندرم گیلن باره شامل احساس سوزش در انگشتان دست و پا، مچ پا یا مچ دست، ضعف در پاها، راه رفتن غیرمتعارف، ضربان قلب Heart تند، کنترل ضعیف مثانه یا روده و ایجاد مشکل در حرکت‌های صورت مانند جویدن است.

7. بیماری لایم

بیماری لایم عفونت منتقل شونده توسط کنه است. علائم اولیه این بیماری شامل خستگی شدید، بثورات پوستی و علائم آنفولانزا مانند تب، لرز و یا دردهای بدنی است. اگر لایم درمان نشده باقی بماند، درد مفصلی و بی حسی دست یا اندام‌ها، برخی از علائم مربوط به مراحل بعدی آن هستند. اگر شما زمان زیادی را در جنگل گذرانده‌اید، یا دچار گزش کنه شده‌اید، لایم می‌تواند دلیل بی‌حسی باشد.

8. مولتیپل اسکلروزیس (MS)

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن به یک پوششی از جنس چربی حمله می‌کند که از سلول‌های عصبی مغز و نخاع شما محافظت می‌کند. این امر می‌تواند باعث بی‌حس شدن دست شود.

در حالی که ممکن است MS در هر سنی رخ دهد، احتمالاً در طی 20 سالگی و 30 سالگی خود را نشان می‌دهد و احتمال ابتلا به MS در زنان دو برابر مردان است. درحالی‌که علائم در سراسر بدن بروز می‌یابد، ضعف اندام و عضلات و همچنین دید دوگانه، برخی از علائم هشداردهنده هستند که می‌توانند همزمان با بی‌حسی دست رخ دهند.

9. سکته مغزی

بی‌حسی یا سوزش دست می‌تواند نشانه‌ای از سکته مغزی باشد. سایر علائم اولیه عبارتند از: لبخند کج، گفتار نادرست یا مشکلات تفکر، سرگیجه و تاری دید. اگر به این علائم دچار شدید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. حتی اگر شما جوان هستید، باز ممکن است سکته مغزی را تجربه کنید. حدود 10 درصد از همه قربانیان سکته مغزی، کمتر از 45 سال سن دارند. داشتن وضعیت فیزیکی و اندام مناسب، به این معنی نیست که شما در معرض خطر نیستید.

10. دیابت

در حال حاضر احتمالاً همه شما می‌دانید که ادرار مکرر، تشنگی بیش از حد و سطح قند خون بالا، نشانه‌های پیش دیابت Diabetes هستند، به این معنی است که شما در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید. اگر هرکدام از این علائم را دارا هستید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید؛ اما بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 متوجه بیماری خود نمی‌شوند. اگر علائم هشدار دهنده دیابت نوع 2 را نادیده گرفته و یا آن را درمان نکنید، بی‌حسی دست می‌تواند به عنوان یک نتیجه از آسیب‌های عصبی مربوط به دیابت خود را نشان دهد. تاری دید، مشکلات کلیوی و نارسایی قلبی همه خطرات ناشی از دیابت درمان نشده هستند.

11. بیماری رینود

اگر بی‌حسی انگشتانتان با سرد شدن آن‌ها همراه است، ممکن است دچار بیماری رینود باشید. شرایطی که در آن عروق کوچکی که خون را به پوست می‌رسانند تنگ شده و گردش خون در آن ناحیه محدود می‌شود. رینود می‌تواند بسیار مشقت‌بار باشد و برخی افراد مبتلا متوجه سفید یا آبی شدن بخشی از انگشتانشان می‌شوند. کارشناسان هنوز در مورد دلیل این بیماری مطمئن نیستند، اما آن‌ها می‌دانند که زنان بیشتر به آن دچار می‌شوند و این بیماری برای اولین بار از سن 15 یا 30 سالگی آغاز می‌شود.

 

 

کدخبر: 392142 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟