چرا نوزادان سکسکه می کنند؟/ترفندهای توقف سکسکه

اگرچه راه‌های متعددی برای جلوگیری یا توقف سکسکه در نوزادان از جمله گرفتن آروغ نوزاد به هنگام غذا خوردن و استفاده از پستانک‌ها وجود دارد اما به یاد داشته باشید که بیشتر نوزادان تا یک سالگی به طور طبیعی سکسکه می‌کنند و این موضوع نگران‌کننده نیست.

 هنگامی که دیافراگم نوزاد منقبض می‌شود باعث می‌شود هوا از میان تارهای صوتی محصور آن با فشار خارج شده و صدای سکسکه ایجاد شود.

ممکن است والدین نگران باشند که سکسکه باعث ایجاد احساس ناراحتی در نوزاد می‌شود. در این مقاله از سایت تخصصی "مدیکال نیوز تودی" عوامل موثر در بروز سکسکه، بهترین راه‌های جلوگیری و توقف سکسکه و زمان مناسب برای مراجعه به پزشک Doctor در صورت لزوم آورده شده است.

عوامل موثر در بروز سکسکه

اگرچه مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد سکسکه باعث خروج هوای اضافی از داخل شکم می‌شود اما جامعه پزشکی هنوز در مورد هدف اصلی این واکنش مطمئن نیستند.

هنگامی که دیافراگم منقبض می‌شود، تارهای صوتی به سرعت بسته می شوند و این واکنش باعث ایجاد سکسکه می‌شود. اگرچه سکسکه در نوزادان بدون هیچ علت ظاهری رخ می‌دهد اما تغذیه در برخی موارد باعث انقباض دیافراگم می‌شود. در مواردی که به کودک بیش از اندازه غذا داده شود یا با سرعت زیادی غذا داده شود که اغلب موجب فرو بردن حجم زیادی هوا می‌شود، شکم نوزاد منبسط شده و باعث فشار به دیافراگم و در نهایت شروع سکسکه می‌شود.

اگر سکسکه بطور مداوم اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد ناراحتی نوزاد می‌شود ممکن است به دلیل ریفلاکس معده گاستروازوفاژیال (GER) باشد. در این وضعیت، غذای هضم شده و اسید معده از طریق مری باز می‌گردد و باعث تحریک دیافراگم و سکسکه می‌شود. البته سکسکه همیشه به دلایل تغذیه‌ای و مشکلات معده رخ نمی‌دهد و ممکن است دلایل ناشناخته‌ای نیز داشته باشد.

چگونه سکسکه‌ی نوزاد را متوقف کنیم؟

به طور معمول سکسکه به نوزاد آسیبی نمی‌رساند و می‌توانید صبر کنید تا سکسکه به خودی خود قطع شود اما اگر این وضعیت مدت طولانی ادامه یافت بهتر است با پزشک مشورت کنید.

همچنین می‌توانید از روش‌های زیر برای متوقف کردن سکسکه نوزاد کمک بگیرید:

آروغ نوزاد را بگیرید: هنگامی که معده با هوا پر می‌شود ممکن است به دیافراگم فشار آورده و باعث ایجاد اسپاسم شود. به هنگام تغذیه نوزاد بهتر است آروغ او را بگیرید تا حجم هوای معده نوزاد کاهش یافته و از سکسکه جلوگیری شود. به گفته آکادمی پزشکان اطفال ایالات متحده، بهتر است عمل آروغ گیری نوزادان پس از هر بار تغذیه نوزاد به مقدار یک تا ۱.۵ لیتر انجام بگیرد.

استفاده از پستانک: مکیدن پستانک می‌تواند به رهایی دیافراگم و توقف سکسکه کمک کند.

استفاده از داروی گرایپ واتر: گرایپ واتر (گریپ میکچر) مخلوطی از گیاهان و آب است و بطور سنتی برای درمان قولنج نوزادان ودیگر مشکلات معده استفاده می‌شود. این دارو معمولا از ترکیب گیاهانی مانند زنجبیل، رازیانه، بابونه، دارچین تشکیل می‌شود. اگر علت سکسکه مشکلات معده باشد این دارو می‌تواند به توقف آن کمک کند. هر چند شواهد علمی بطور قطعی تاثیر این دارو را تایید نمی‌کند اما عوارض جانبی بسیار پایین آن باعث می‌شود بسیاری از آن برای درمان سکسکه کمک بگیرند.

مالیدن کمر نوزاد: مالیدن کمر نوزاد و تکان دادن او به جلو و عقب می‌تواند به آرام شدن او و تسکین اسپاسم‌های احتمالی کمک کند.

از چه اقداماتی به هنگام سکسکه باید اجتناب کرد؟

بسیاری از روش‌های توقف سکسکه بطور سنتی رواج دارند که پایه و اساس علمی ندارند. در این میان می‌توان به بالا و پایین پریدن، نوشیدن جرعه جرعه آب به هنگام پریدن و کشیدن زبان به بیرون اشاره کرد. از انجام این گونه اقدامات روی نوزاد اجتناب کنید چرا که بسیاری از این روش‌ها علاوه بر بی اثر بودن می‌توانند خطرناک باشند.

چگونه از سکسکه جلوگیری کنیم؟

اگرچه سکسکه اغلب قابل پیشگیری نیست اما روش‌های زیر ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند:

پیش از اینکه نوزاد بیش از اندازه گرسنه شود به او غذا بدهید.

تا نیم ساعت پس از هر بار تغذیه نوزاد را بنشانید.

بطری شیر را در وضعیتی قرار دهید که هوایی نزدیک نوک پستانک آن نباشد.

مطمئن شوید دهان نوزاد به طور کامل دور دهانه پستانک بطری یا سینه مادر قفل می‌شود.

چه زمانی برای سکسکه نوزاد باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور معمول سکسکه‌ در نوزادان زیر ۱۲ ماه عاملی برای نگرانی محسوب نمی‌شود.

اگر سکسکه بطور مداوم برای نوزاد رخ می‌دهد یا باعث ناراحتی او می‌شود می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامت نوزاد مشخص شود.

ریفلاکس معده نیز می‌تواند موجب سکسکه شود. از علائم ریفلاکس معده در نوزاد می‌توان به گریه بیش از حد نوزاد به خصوص به هنگام تغذیه و پس از آن و قوس دادن بیش از حد کمر نوزاد به هنگام تغذیه و پس از آن اشاره کرد. در صورتی که نوزادتان مشکوک به ریفلاکس معده است حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان این وضعیت به طور معمول به راحتی صورت می‌پذیرد. همچنین اگر پس از یک سالگی کودک همچنان به سکسکه دچار می‌شود مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

 

کدخبر: 391883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟