سبزی با هزاران خاصیت برای سلامت عمومی بدن

کنگر یا کنگر فرنگی در گروه بهترین مواد غذایی از نظر تراکم مواد مغذی قرار دارد و با توجه به این‌که بدن را به‌خوبی تغذیه می‌کند، ‌برای سلامت عمومی بدن فوق‌العاده مفید است. مواد معدنی موجود در کنگر فرنگی عبارت‌اند از کلسیم، ‌منیزیم، پتاسیم، فسفر، زینک، سدیم و آهن. همچنین، این ویتامین‌ها نیز در کنگر فرنگی وجود دارند: ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۶، فولات، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین K این نکته را هم باید در نظر داشت که هیچ کدام از چربی‌های ناسالم در کنگر فرنگی وجود ندارند.

از کبد محافظت می‌کند

سیلیمارین، نوعی فلاونوئید که در کنگر فرنگی یافت می‌شود، اثر محافظتی قابل توجهی برای کبد دارد. این آنتی‌اکسیدان قدرتمند بیش از همه به‌خاطر خواص ضدالتهابی و ضدفیبروتیکش شناخته می‌شود. بنابراین، می‌تواند رادیکال‌های آزادی که در حین متابولیسم ترکیبات سمی به‌وجود می‌آیند را سرکوب کند، سموم را از سلول‌های کبد بیرون بکشد و حتی به بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده کبد نیز کمک برساند. مطالعات نشان داده‌اند که سیلیمارین می‌تواند طول عُمر را هم در افراد مبتلا به سیروز کبدی افزایش بدهد.

به دفع سرطان کمک می‌کند

بعضی از مواد مغذی ذاتا می‌توانند متحدان قدرتمندی برای مقابله با سرطان‌ها باشند. سیلیمارین نیز که از آنتی‌اکسیدان‌های مهم کنگر فرنگی است، همین نقش را ایفا می‌کند. درواقع، سیلیمارین به‌خوبی تعادل لازم را در میان سلول‌های مرده و سول‌های نجات‌یافته برقرار می‌سازد و همچنین خاصیت‌های ضدمتاستاز و ضدالتهابی دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که سیلیمارین دارای اثرات مثبتی بر علیه سرطان‌ پستان، سرطان پروستات، سرطان پوست، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم،‌ سرطان کولون، سرطان مثانه و سرطان ریه است. بنابراین، استفاده از کنگر فرنگی در کنار مقدار زیادی از سبزی‌ها و میوه‌های تازه می‌تواند از بدن در مقابل ابتلا به سرطان‌ها محافظت کند.

به روده‌ها کمک می‌کند

هر عدد کنگر یا کنگر فرنگی که تقریبا ۱۲۸ گرم وزن دارد، حاوی ۶.۹ گرم از فیبر غذایی است. در ضمن، هم فیبر محلول و هم فیبر نامحلول در این سبزی یافت می‌شوند. فیبر نامحلول، حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به عبور آن از دستگاه گوارش کمک می‌کند، و درنتیجه با تنظیم فعالیت روده‌ها مانع از ابتلا به یبوست می‌شود. فیبر محلول نیز به پایین آوردن گلوکز خون و کلسترول خون کمک می‌رساند.

البته این همه فواید کنگر فرنگی برای روده‌ها نیست. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که فیبر موجود در کنگر فرنگی، شبیه به پروبیوتیک‌ها فعالیت می‌کند و درنتیجه رشد باکتری‌های مفید در روده را افزایش می‌دهد. این باکتری‌های مفید اساسا با بسیاری از فواید دیگر مرتبط هستند: تقویت گوارش، جذب بهتر مواد مغذی و عملکرد مطلوب سیستم ایمنی. با این‌حال، دریافت فیبر غذایی را باید به‌صورت تدریجی افزایش بدهید تا از ابتلا به نفخ شدید جلوگیری کنید. به‌علاوه، باید مقدار زیادی مایعات بنوشید تا فیبر بتواند راحت‌تر از دستگاه گوارش عبور کند.

کلسترول خون را کاهش می‌دهد

همه ما می‌دانیم که حفظ سطح کلسترول خون در محدوده مطلوب برای محافظت از سلامت قلب Heart و همچنین کاهش خطر مواجهه با سکته مغزی و حمله قلبی اهمیت ویژه‌ای دارد. با این‌حال، آیا می‌دانستید که کنگر فرنگی می‌تواند تعادل لازم را در میان کلسترول خوب خون یا HDL و کلسترول بد خون یا LDL حفظ کند؟ درواقع، مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از عصاره کنگر فرنگی با افزایش کلسترول HDL و کاهش کلسترول LDL و کلسترول تام همراه است. به نظر محققان، اسید کلروژنیک موجود در کنگر فرنگی است که چنین تاثیر مهمی را ایجاد می‌کند.

مبارزه با فشار خون بالا

فشار خون بالا، از مهم‌ترین مشکلات شایع است که با بیماری‌ها و حوادثی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، نارسایی کلیه و سکته مغزی ارتباط دارد. با این‌حال، جدی گرفتن اصلاحات در وضعیت تغذیه و سبک زندگی واقعا می‌تواند اوضاع را برای شما تغییر بدهد. اضافه کردن کنگر فرنگی به رژیم غذایی، می‌تواند یکی از همین اصلاحات اساسی باشد.

محققان در این مورد نیز به اثرگذاری اسید کلروژنیک موجود در کنگر فرنگی اشاره می‌کنند. این ماده، ظرفیت زیستی اکسید نیتریک را تقویت می‌کند که برای منبسط کردن رگ‌های خونی مهم است و درنتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد.

 

کدخبر: 387884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟