با این دانه های روغنی سلامت مغزتان را حفظ کنید

مصرف دانه‌های آجیل می‌تواند خطر بروز ضربان نامنظم قلب Heart و سکته مغزی را تا ۱۸ درصد کاهش دهد.

؛ کارشناسان موسسه (Karolinska) سوئد در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند، مصرف دانه‌های آجیل سه بار در هفته می‌تواند خطر بروز ضربان نامنظم قلب و بیماری‌های ناشی از آن از جمله سکته مغزی را تا ۱۸ درصد کاهش دهد.

محققان این نتیجه‌ها را با بررسی برروی بیش از ۶۰ هزار فرد بزرگسال اهل کشور سوئد و بررسی وضعیت قلب آن‌ها در طول ۱۷ سال به دست آورده اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوردن دانه‌های آجیل می‌تواند سبب کاهش خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران شود، این عارضه در دراز مدت سبب نارسایی قلبی و سکته مغزی می‌شود.

ازجمله دانه‌های آجیل مفید برای سلامت بدن می‌توان، بادام، پسته، فندق، گردو، بادام زمینی، بادام هندی و انواع تخمه‌ها ازجمله تخمه کدو حلوایی را نام برد.

در کنار مصرف دانه‌های آجیل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، انجام ورزش Sport زیر نظر متخصص، داشتن رژیم غذایی سالم شامل میوه و سبزیجات تازه به همراه پروتئین کم چرب، مصرف شکلات تلخ، پرهیز از استرس و عصبانیت، کنترل منظم فشارخون، خودداری از مصرف بیش از اندازه نمک، نوشیدن آب به میزان کافی و مراجعه منظم به متخصص درصورت مشاهده علامت‌هایی چون درد در قفسه سینه، تپش قلب، ضربان قلب نامنظم، سابقه تصادف Crash یا جراحی و نیز وجود بیماران قلبی عروقی در بین بستگان درجه اول توصیه می‌شود.

سکته مغزی در افراد به دو حالت رخ می‌دهد:

حالت اول (ISCHEMIC STROKE) سکته مغزی ایسکمیک که درحدود ۸۰ درصد از موارد بروز سکته مغزی را تشکیل می‌دهد، این حالت زمانی رخ می‌دهد که انسدادی در رگ‌های خونی به وجود می‌آید و مانع از رسیدن خون و اکسیژن به بخشی از مغز می‌شود.

حالت دوم (HEMORRHAGIC STROKE) سکته مغزی هموراژیک که نادر‌تر است در اثر آسیب و از بین رفتن رگ‌های خونی درون مغز رخ می‌دهد و فرد در اثر خونریزی مغزی دچار سکته مغزی می‌شود.

این نوع خاص از سکته می‌تواند در نتیجه ناهنجاری شریانی وریدی در مغز رخ می‌دهد.

آمار‌ها نشان می‌دهند، ۳۰ درصد از افراد مبتلا به حالت دوم سکته مغزی قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را ازدست می‌دهند، حدود ۲۵ درصد دیگر در عرض ۲۴ ساعت و ۴۰ درصد درعرض یک هفته پس از سکته فوت می‌کنند.

از جمله نشانه‌های سکته مغزی، احساس ضعف و بی حسی، فلج بخشی از صورت، بازو یا پا‌ها به ویژه دریک طرف بدن، سردرگمی و کاهش تمرکز، مشکل درصحبت کردن یا فهم مکالمه‌ دیگران، تاری دید ناگهانی در یک‌ یا هر دو چشم، درد ناگهانی در زمان راه رفتن، سرگیجه، از دست دادن تعادل و هماهنگی و سردرد شدید را می‌توان نام برد.

هردو حالت سکته مغزی در صورت تاخیر در درمان و گذشت زمان سه ساعت طلایی پس از بروز سکته می‌توانند سبب آسیب‌هایی جبران ناپذیر و حتی مرگ در افراد شوند.

توصیه می‌شود در صورت بروز سکته مغزی بیمار را در اولین فرصت به مراکز درمانی انتقال دهید که این کار باید به وسیله کادر اورژانس انجام شود تا از آسیب بیشتر به بیمار جلوگیری شود.

زمان حضور در اورژانس بیمار مورد جراحی یا تزریق دارو برای رقیق کردن خون قرار می‌گیرد تا از آسیب بافت‌های بیشتری از مغز جلوگیری شود.

کدخبر: 384196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟