نقش مواد غذایی فیبردار در سلامت روزه داران

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت Diabetes استان یزد با بیان این‌که ساعت غذا خوردن ماه رمضان و تنوع غذایی این ماه باید در طول سال هم رعایت شود، گفت: یک ساعت و نیم بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای مصرف کردن سحری و سه ساعت قبل از خواب بهترین زمان برای صرف شام است.

سیدمحمدرضا آقایی میبدی  با بیان این‌که روزه‌داری با رعایت آداب و رفتار غذایی مناسب برای تمام افراد جامعه مفید است،‌اظهار کرد: روزه گرفتن بدون صرف سحری برای هیچ کس توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که ماه رمضان، ماه رژیم لاغری نیست، افزود: متأسفانه برخی از افراد با شیوه غذایی نادرست سعی دارند در ماه رمضان رژیم لاغری گرفته و کاهش چشم‌گیر وزن داشته باشند.

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان یزد، گفت:‌ در نظر پزشکی سلامت دارای چهار بعد«جسمی»،«روانی»،«معنوی» و «اجتماعی» است که در فرهنگ روزه داری جای گرفته است.

این مقام مسئول نظم در غذا خوردن و استفاده از غذاهای مختلف را از جمله رفتارهای تغذیه‌ای مناسب در ماه رمضان دانست و بیان کرد: ماه رمضان برای لاغری مناسب نیست ولی می‌شود رفتار غذایی از نظر نوع مواد مصرفی و نظم در مصرف غذا که در ماه رمضان رعایت می‌شود به دیگر ماه‌های سال تأمیم داده شود.

آقایی در ادامه با بیان این‌‎که مصرف بی‌رویه انواع غذاهای چرب، ‌پرنمک و شیرینی را یکی از مشکلات جدی رفتار غذایی در ماه رمضان است،‌ عنوان کرد: مواد دارای فیبر و آب از جمله موادی است که مصرف آنها برای روزه‌دار توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک ساعت و نیم بعد از بیدار شدن بهترین زمان برای مصرف کردن سحری و سه ساعت قبل از خواب بهترین زمان برای صرف شام است. به هیچ عنوان بعد از سحری خوردن نباید بخوابیم و افطار را نباید با غذاهای شیرین شروع کنیم.

آقایی با تأکید بر این نکته که رمضان برای سالم شدن است، تصریح کرد:‌ ساعت غذا خوردن ماه رمضان و تنوع غذایی این ماه باید در طول سال رعایت شود. رعایت نظم خواب از دیگر موارد حائز اهمیت در راستای تأمین سلامت افراد در ماه رمضان و دیگر فصول سال است.

 

کدخبر: 383647 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟