شیرین کننده های مصنوعی ریسک ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد!

تحقیقات جدید ثابت کرده است که مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی خطر آسیب‌های مغزی و قلبی را افزایش می‌دهد.

 محققان به این نتیجه رسیده‌اند که خطر ابتلا به دیابت Diabetes و سکته مغزی در افرادی که به طور روزانه از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که به ندرت از این نوشیدنی‌های رژیمی استفاده می‌کنند سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

شواهد موجود مبنی بر این است که این نوشابه‌های رژیمی جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های دارای شکر نیستند و توصیه پزشکان این است که محدودیت‌هایی در مصرف هر دو نوع این نوشیدنی‌ها در نظر گرفته شود.

اگرچه نتایج تحقیقات هنوز اثبات نکرده است که نوشیدنی‌های رژیمی می‌تواند منجر به آسیب‌های مغزی شود، اما مطالعات انجام شده نشان داده است افرادی که این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند معمولاً از سطح سلامت پایین‌تری نسبت به دیگران برخوردار هستند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون در تحقیقات خود بیش از چهار هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به دیابت و سکته مغزی در آن دسته از افرادی که به طور روزانه از نوشیدنی‌های رژیمی استفاده می‌کنند سه برابر دیگران است.

مطالعات این تیم تحقیقاتی ثابت کرده است که مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی خطر آسیب‌های مغزی و قلبی را افزایش می‌دهد؛ در طی این مطالعه و بررسی‌های صورت گرفته ثابت شد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی با بیماری آلزایمر هم بی‌ارتباط نیست.

این تیم تحقیقاتی در مطالعات اولیه خود به این نتیجه رسید که آن دسته از افرادی که غالباً از نوشیدنی‌های شکر دار مثل آب‌میوه‌ها و نوشابه‌ها استفاده می‌کنند بیشتر در معرض آسیب‌های مغزی قرار دارند و معمولاً این افراد حافظه ضعیفی دارند.

دیگر محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند که مصرف نوشیدنی‌های شکر دارد عامل اصلی چاقی، ابتلا به دیابت، سکته مغزی و دیگر بیماری‌ها است.

به گفته دکتر رالف ساکو، رئیس بخش مغز و اعصاب دانشگاه میامی هم نوشیدنی‌های شکر دارد و هم نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی هر دو برای مغز مضر هستند.

دکتر ساکو که از اعضای سابق انجمن قلب Heart آمریکا بوده رهبری تحقیقاتی را به عهده داشته است و طی آن به این نتیجه رسیده است که آن دسته از زنانی که نوشیدنی‌های رژیمی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارند.

دکتر ساکو می‌گوید از آنجایی که ثابت شده رابطه‌ای بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد بهتر است مصرف آب را جایگزین این نوشیدنی‌های پرخطر بکنیم.

محققان در تحقیقات خود سن، جنسیت، میزان مصرف کالری بدن، کیفیت غذایی، فعالیت بدنی و مصرف سیگار را مورد بررسی قرار دادند؛ بیشتر شرکت کنندگانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند از افراد ثروتمند بودند و بیشتر این افراد مصرف نوشابه‌های رژیم را به دلیل داشتن مشکلاتی از قبیل دیابت و چاقی شروع کرده بودند، اما همین عامل خود می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

این تیم تحقیقاتی به این موضوع هم اشاره کرده است که با اینکه افرادی که نوشیدنی‌های رژِیمی و شیرین شده مصنوعی استفاده می‌کنند در معرض ابتلا به دیابت و سکته مغزی هستند، اما سرنوشت هیچ‌کس مشخص نیست و نیازی به ترسیدن نیست.

در این مطالعه به مکانیسم خاصی درباره اینکه نوشیدنی‌های رژیمی چگونه منجر به ایجاد آسیب‌های مغزی می‌شوند اشاره نشده است و بهتر است مردم آن چیزی را که طبق شواهد برای سلامتی‌شان بهتر است انجام دهند. ورزش، مصرف سبزی و میوه‌های تازه و غلات بهترین برنامه ای است که هر کسی می‌تواند انجام دهد.

به گفته این تیم تحقیقاتی بدون شک رابطه مستقیمی بین سلامت مغز و قلب انسان وجود دارد و همه افراد باید توجه خاصی به عادت‌های غذایی و ورزشی خود داشته باشند و فشار خون خود را کنترل کنند.

تمامی تحقیقات و مطالعات صورت گرفته به این نتیجه رسیده است که نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی نوشیدنی‌های سالمی نیستند و تأثیری در روند کاهش وزن ندارند.

انجمن آلزایمر در بیانیه‌ای به این نکته اشاره کرده است که افزایش وزن، سابقه خانوادگی و ژنتیک از عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر هستند و دریافت شکر از منابع مختلف تأثیری در ابتلا به این بیماری ندارد.

چه نوع نوشیدنی‌های مصرف کنیم؟

به گفته پزشکان آب همیشه بهترین گزینه است و بعد از آن هم می‌توان به قهوه اشاره کرد. مطالعات نشان داده که افرادی که به طور منظم قهوه مصرف می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های مثل دیابت و بیماری‌های قلبی خواهند بود.

 

کدخبر: 380566 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟