گزینه های غذایی برای محافظت از چشم ها

دژنراسیون ماکولا شایع ترین علت کوری در جهان و یکی از بیماری های بصری است که می تواند کیفیت زندگی بزرگسالان را تحت تاثیرات مخرب قرار دهد.

 این بیماری با ایجاد مشکلاتی در وضوح دید مرکزی مشخص شده و افراد مبتلا در خواندن، تمرکز و تشخیص چهره افراد دور دچار مشکل می شوند. بدترین اتفاق در مورد دژنراسیون ماکولا این است که به تدریج اتفاق می افتد و در بسیاری از موارد باعث کوری کلی می شود.

خبر خوب این است که انتخاب روش های سالم تغذیه، علاوه بر افزایش سلامت چشم تا حد زیادی خطر ابتلا به این عارضه را کاهش می دهد:

گوجه فرنگی: سطح بالایی از لیکوپن را در خود جای داده است؛ آنتی اکسیدانی که از بیماری های دژنراتیو جلوگیری می کند. خوردن منظم گوجه فرنگی راهی مفید برای جلوگیری از بیماری های چشمی ناشی از سالمندی است.

اسفناج: به همراه سایر سبزیجات تیره رنگ غنی از مواد مغذی از جمله اسید فولیک، ویتامین آ و روی است. همه این ریزمغذی ها برای جلوگیری از بیماری های چشمی مفید هستند. این مواد مغذی یک اثرا محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو نیز دارند.

تخم مرغ: مصرف روزانه حداقل یک عدد تخم مرغ ضامن سلامت چشم ها است. این غذا منبع خوبی از اسیدهای آمینه با کیفیت است و مقادیر زیادی لوتئین و زیگزانتین دارد. این دو ماده، عناصر کلیدی برای محافظت از چشم ها در برابر اثرات پیری هستند.

دانه کدو تنبل: دارای روی و اسیدهای چرب ضروری برای پیشگیری از بیماری های بصری است. دانه کدو تنبل همچنین خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و پیری زودرس چشم را کاهش می دهد. این دانه ها را هر روز بخورید و نگران چاق شدن نباشید چون کالری بسیار اندکی دارند.

ماهی های چرب: تمام انواع ماهی های چرب حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و ترکیبات آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات مانع التهاب و پیری زودس سلولی می شوند. این مواد مغذی به کاهش کلسترول کمک کرده و مصرف آنها به کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات بینایی دارند، توصیه می شود.

غذاهای دریایی: اغلب غذاهای دریایی محافظان چشم های شما در برابر دژنراسیون ماکولا هستند. این غذاها منابع غنی از روی محسوب می شوند. این ماده معدنی برای محافظت از غشاهای چشمی ضروری است. غذاهای دریایی همچنین سرشار از اسیدهای چرب ضروری و اسید آمینه برای بازسازی بافت ها هستند.

چای سبز: یکی از محبوب ترین و البته سالم ترین نوشیدنی ها برای کمک به کاهش وزن و کاهش کلسترول است. همچنین به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان ها، از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. چای سبز همچنین در کاهش التهاب موثر است و نقش مهمی در دور کردن بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا دارد. حداقل سه بار در هفته چای سبز بنوشید.

 

کدخبر: 378839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟