با این تکنیک دور ریختن مواد غذایی کاهش پیدا می کند

فوتونیک به مشتریان این امکان را می‌دهد که در مورد تازگی و رسیده بودن میوه‌ها و سبزیجات قضاوت Judgment کرده و درصد مواد غذایی دورریختنی را کاهش دهند.

حرارت‌دهی مادون‌قرمز به‌عنوان یک فناوری جدید حرارت دهی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.محدوده کاربرد حرارت‌دهی مادون‌قرمز در صـنایع غذایی گسترده است و درمجموع استفاده از این فناوری باعث کاهش هزینه‌های اقتصادی فرایند‌های غذایی می‌شود و در برخی موارد فرایند را نیز سرعت می‌بخشد.

از سوی دیگر می‌توان گفت؛ انرژی حرارتی به‌صورت الکترومغناطیسی انتقال می‌یابد و به‌وسیله ماده غذایی جذب می‌شود و حرارت ایجاد می‌شود.

امواج مادون‌قرمز در علم فیزیک به قسـمتی از طیف پرتو‌های الکترومغناطیسـی گفته می‌شود، که دامنه طول‌موج آن‌ها از بالای سرخ مرئی آغاز و تا امواج ماکروویو را در برمی‌گیرد. امواج این طیف در سـه دسـته شامل مادون‌قرمز نزدیک NIR، مادون‌قرمز میانه MIR و مادون‌قرمز دور FIR تقسیم‌بندی می‌شوند.

محدوده طیفی مادون‌قرمز ""Mir" در حال حاضر برای بسیاری از امور بازرسی مواد غذایی (سنجش رطوبت، محتوای پروتئین، روغن، نشاسته و حتی کیفیت و تازگی میوه کاربرد دارد. به‌عبارتی‌دیگر؛ فوتونیک به مشتریان و فروشندگان این امکان را می‌دهد که در مورد تازگی و حتی رسیده بودن میوه‌ها و سبزیجات قضاوت کرده و درنتیجه درصد مواد غذایی دورریختنی را کاهش دهند.

بخش‌های تشخیص مادون‌قرمز میانی «MIR» اطلاعات موردنیاز درباره حضور مواد فعال در نمونه مواد غذایی را در اختیار قرار می‌دهد. به‌طور مثال شناسایی ترکیبات ارگانیک، مشخصه MIR است که در ناحیه ۷ الی ۱۱ میکرومتر کمک می‌کند تا ترکیب‌های مختلف در یک نمونه خاص طیفی، با استفاده از مجموعه مرجع‌های بسیاری که از طیف مواد در فاز بخار و جامد وجود دارد تشخیص داده شوند.

در نهایت، مادون‌قرمز دور و ناحیه تراهرتز (تا طول‌موج هزار میکرومتر) قابلیت مشخصه‌یابی با استفاده از مکمل طیفی خاص، با مزایای بیشتر، مانند نفوذ یا عمق بیشتر دربسته بندی رایج مانند کاغذ، پلاستیک یا پارچه را به دست می‌دهد.

برخی از این اندازه‌گیری‌های بسیار مهم در محدوده مادون‌قرمز گسترش‌یافته EIR دامنه طیفی هزار و یک میکرومتر را می‌توان امروز با ادوات فوتونیکی فعال و غیرفعال بسیار گران‌بها انجام داد، البته برای مثال، قیمت یک لیزر MIR با توان متوسط ۱۰ هزار یورو، یک دوربین FIR بلومتر بدون خنک‌کننده حداقل ۵۰ هزار یورو، بوده و واضح است که در حال حاضر محقق شدن دستگاه‌های حسگر EIR، علی‌رغم کاربرد‌های فراوانی که ناحیه طیفی مادون‌قرمز دارد، مقرون‌به‌صرفه و برای کاربرد‌های عمومی امکان‌پذیر نیست.

با وجودی که ناحیه فرابنفش و مرئی «UV/VIS» با اتکا به حسگر‌های نوری سیلیکونی دامنه طیفی قابل‌دسترسی هستند، ازاین‌رو نیازمند آن هستیم تا به‌منظور رویارویی با چالش‌های حوزه EIR از سیلیکون فراتر برویم؛ بنابراین چالش‌های روشن است، ما نیاز به توسعه دستگاه‌های فوتونیکی جدید با کارایی بالا و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه داریم.

 

 

 

کدخبر: 378707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟