سرطان پوست در مردان با مصرف این قرص تشدید می شود

محققان دریافتند مردانی که هر روز آسپرین مصرف می کنند دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست یا ملانوما قرار دارند. اما چنین خطری در جمعیت زنان مشاهده نشد.

محققان تاکید می کنند با وجود مصرف گسترده آسپرین و ارتباط احتمالی آن با سرطان پوست (ملانوما)، بیماران و پزشکان باید در مورد احتمال افزایش این ریسک در مردان آگاه باشند.»

دکتر «بیتریس ناردون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نورث وسترن، در این باره می گوید: «این یافته به معنا توقف مصرف اسپرین به عنوان درمانی برای کاهش ریسک حمله قلبی نیست.»

طبق گزارش سال ۲۰۰۵، حدود نیمی از افراد ۶۵ سال به بالا روزانه یا یک روز درمیان آسپرین مصرف می کنند.

به گفته محققان، یکی از دلایل احتمالی افزایش این خطر در بین مردان ممکن است این باشد که مردان در مقایسه با زنان در تجلی مقادیر کمتر آنزیم های حفاظتی نظیر سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز آسیب پذیرتر هستند.

ناردون می گوید: «میزان کمتر این آنزیم های حفاظتی بیانگر این مسئله است که میزان بالاتر آسیب سلولی اکسایشی حاصل از آن در مردان ممکن است در احتمال ابتلا به ملانوما نقش داشته باشد.»

محققان در این مطالعه، داده های پزشکی حدود ۲۰۰ هزار بیمار که آسپرین مصرف می کردند و گروهی که آسپرین مصرف نمی کردند را بررسی کردند. این شرکت کنندگان در رده سنی ۱۸ تا ۸۹ سال بدون سابقه ملانوما بوده و حداقل به مدت ۵ سال تحت نظر بودند.

 

کدخبر: 378329 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟