کشف جدید آنتی بیوتیک از باکتری موجود در کرم های خاکی

محققان دسته جدیدی از آنتی باکتری ها را کشف کرده اند که از باکتری موجود در کرم های لوله ای خاکی تولید می شود.

به گزارش دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، محققان این دانشگاه و Nosopharm(یک شرکت بیوفناوری) در فرانسه دسته جدیدی از آنتی بیوتیک ها را کشف کرده اند.

این آنتی بیوتیک از دو جهت قابل توجه هستند: نخست منبع غیر معمول آن و در درجه دوم شیوه جالب دارو برای از بین بردن باکتری. محققان معتقدند با توجه به این دو ویژگی دارو برای درمان عفونت های مقاوم در برابر باکتری کارآمد خواهد بود.

آنتی بیوتیک مذکور odilorhbdins یا OLDs نام گرفته و از باکتری همزیستی تولید می شود که در کرم های لوله ای(نماتد) خاکی وجود دارد. این کرم ها از حشرات تغذیه می کنند.

باکتری مذکور به کشتن Killing حشره کمک می کند و از آن مهم تر نوعی آنتی بیوتیک ترشح می کند تا باکتری های رقیب را دور نگه دارد.تا به امروز باکتری و آنتی بیوتیک های مرتبط با نماتد به طور کامل مطالعه نشده بودند.

برای مطالعه این آنتی بیوتیک گروه تحقیقات Nosopharm حدود ۸۰ رشته از باکتری را برای بررسی فعالیت های آنتی میکروبی در آزمایشگاه کشت کردند. سپس ترکیبات فعال را ایزوله کرده و ساختارهای شیمیایی آن را بررسی کردند.

یوری پولیکانوف استادیار دانشگاه ایلینویدر این باره می گوید: «مانند بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های بالینی، ODL ها باهدف قرار دادن ریبوزوم کار می‌کنند؛ اما ODL ها منحصربه‌فرد هستند، زیرا آن‌ها در محلی روی ریبوزوم متصل شده که توسط سایر آنتی‌بیوتیک‌های شناخته‌شده مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.»

همچنین این گروه پژوهشی متوجه شدند زمانی که ریبوزوم محدود شود، آنتی‌بیوتیک تازه قادر است برای تفسیر و ترجمه کدهای ژنتیکی، آن را مختل می‌کند. الکساندر منکنین استاد دیگر دانشگاه ایلینوی در این باره می گوید : «هنگامی‌که ODL ها به سلول‌های باکتریایی معرفی می‌شوند، بر توانایی خواندن ریبوزوم تأثیر می‌گذارند و باعث ایجاد اشتباه ریبوزوم در هنگام تولید پروتئین‌های جدید می‌شوند. مکانیسم ضد باکتری ODL و این واقعیت که آن‌ها به یک سایت در ریبوزوم متصل می‌شوند، باعث می‌شود تا توسط هیچ‌یک از گونه‌های آنتی‌بیوتیک شناخته‌شده مورد بهره‌برداری و سوءاستفاده قرار نگیرد و شاخص‌های این آنتی‌بیوتیک جدید بسیار قوی هستند و دارای پتانسیل زیاد برای درمان عفونت‌هایی هستند که تاکنون سایر آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخگو نبوده‌اند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 371497 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟