مواد مغذی تقویت کننده مغز در محصولات حیوانی

بحث‌های زیادی در این باره وجود دارد که گیاهخواری و نخوردن گوشت چگونه می‌تواند به سلامت انسان کمک کند. اما قبل از آنکه به گیاهخواری روی بیاورید، این مسئله را درنظر بگیرید: تعدادی از مواد مغذی هستند که فقط در محصولات حیوانی وجود دارند.

۴ مورد از این مواد مغذی برای رشد و عملکرد مغز، بسیار مهم هستند. بنابراین خواه قصد دارید گیاهخوار شوید یا فقط می‌خواهید مقدار بیشتری از این مواد مغذی را دریافت کنید، بهتر است به ۴ ترکیب سالمی که فقط در گوشت، ماهی و تخم‌مرغ وجود دارند، نگاهی بیندازید.

ویتامین B12

ویتامین B12 که در ماهی، محصولات لبنی، گوشت، تخم‌مرغ و سخت‌پوستان وجود دارد، برای ساخت پروتئین‌ها و DNA ضروری است. همچنین بخش مهمی از متابولیسم انرژی می‌باشد؛ به همین دلیل است که اغلب جزء مواد تشکیل‌دهنده‌ی مکمل ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زاست.

اما چیزی که کمتر در مورد آن صحبت می‌شود، این است که ویتامین B12 نقش مهمی در مغز و سلامت و عملکرد آن ایفا می‌کند، به‌خصوص در رابطه با سن. مطالعات نشان داده‌اند که سطوح پایین ویتامین B12 به‌خصوص در افراد مسن به مشکلات حافظه‌ی مرتبط با سن منجر می شود. علت؟ چون مغز در نتیجه‌ی کمبود ویتامین B12 کوچک می‌شود.

ویتامین D3

اگرچه بدن‌های ما می‌توانند ویتامین D را سنتز کنند اما اکثر ما مقدار کافی از آن را دریافت نمی‌کنیم، چون یا زمان زیادی را در فضای بسته سپری می‌کنیم و یا در یک موقعیت جغرافیایی زندگی می‌کنیم که نور خورشید کافی به آن نمی‌تابد.

سطوح ویتامین D ناکافی از جمله ویتامین D3 با افت فعالیت مغزی مربوط به سن – به‌خصوص بیماری آلزایمر و زوال کلی مغز – مرتبط است. ماهی‌های چرب و روغن ماهی و پس از آن، جگر گاو، تخم‌مرغ و پنیر از بهترین منابع غذایی ویتامین D3 هستند.

کارنوزین

ثابت شده است که آنتی‌اکسیدان‌ کارنوزین از بدن در برابر اکسیداسیون و التهاب محافظت می‌کند و احتمالا دارای خواص محافظتی در مغز است. این ممکن است به تغییرات مغز مرتبط با سن و مرگ سلولی که می‌تواند به زوال عقل، کاهش عملکرد شناختی و کاهش دقت بینایی و شنوایی منجر شود، کمک کند.

نام کارنوزین از این واقعیت گرفته شده است که این آنتی‌اکسیدان فقط در منابع گوشتی به‌خصوص گوشت قرمز وجود دارد. معلوم نیست که آیا بدن واقعا می‌تواند از کارنوزین مصرف‌شده استفاده کند یا خیر، چون ممکن است این ماده در معده ازبین برود. بنابراین به افرادی که به دنبال افزایش مصرف کارنوزین هستند، اغلب توصیه می‌شود که از مکمل استفاده کنند.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

DHA یک نوع خاص از اسید چرب امگا ۳ است که مشخص شده برای رشد مغز بسیار ضروری است. در حقیقت مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که مادران‌شان در زمان بارداری مقادیر زیادی DHA مصرف می‌کنند، نسبت به کودکانی که مادران‌شان DHA کافی در دوران بارداری مصرف نمی‌کنند، مشکلات تمرکزی کمتری دارند و دارای توانایی‌های پیشرفته‌تری هستند – حداقل در دو سال اول زندگی.

همچنین مطالعات مقدماتی نشان داده‌اند که ممکن است رژیم‌ غذایی غنی از DHA در برابر زوال عقل و بیماری آلزایمر از بزرگسالان محافظت کنند. DHA مانند امگا ۳ عمدتا در ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلا، ماهی تون و کاد وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 357469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟