خوشمزه هایی که باید در زمستان بخوریم!

برای این‌که بدانیم خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های مناسب این فصل کدامند با چند متخصص تغذیه و طب سنتی به گفت‌وگو نشستیم .

دکتر سید مهدی میرغضنفری متخصص فیزیولوژی و طب سنتی اظهار داشت: سردی‌جات، تولید‌کننده خلط بلغم (سرد و تر) در بدن هستند و با مزاج فصل زمستان ناسازگارند. در این فصل افراد باید بیشتر از غذاهای رو به گرمی استفاده کنند که مانع تولید رطوبت و تری در بدن شوند .

در سرما مصرف آش‌ها و سوپ‌های خیلی لعابدار که محتویات غذایی زیادی ندارند و همچنین سیرابی و شیردان را محدود کنید. آب یخ، دوغ، ماست، میوه‌های ترش و آبکی، غذاهای مانده و فریز شده، سس سفید و سبزیجاتی مانند کاهو، خیار و اکثر غذاهای خام و خام‌خواری از جمله پرهیزات این فصل است.

افرادی که دارای حرارت بدنی زیادی هستند حتی در زمستان هم ممکن است نیاز باشد از گرمی‌جات پرهیز کرده و خنکی‌جات مصرف کنند. بهتر است این افراد از غذاهای گرم کباب شده، پخته، بو داده یا تفت داده شده و تا حدی سرخ کرده استفاده کنند .

چون در سرما حرارت از سطح به داخل بدن معطوف می‌شود، سیستم گوارش گرم و قوی عمل می‌کند. حلیم، کباب‌هایی چون چنجه، کباب برگ یا کوبیده، دل مرغ، آبگوشت همراه با کمی پودر زیره سیاه با چند تکه سیب درختی یا به مفید است.

استفاده نسبتا بیشتر از گوشت طیور با طبع گرم‌تر مثلا گوشت پرندگانی چون کبک، بلدرچین، جوجه مرغ یا گوشت شتر، چاشنی‌های رو به گرم مثل دارچین، زعفران، زیره، آویشن، مرزه، فلفل و قدری نمک در این فصل توصیه می‌شود.مصرف تخم مرغ و بلدرچین یا نوشیدنی‌های گرم مزاج مثل چای حاوی هل، زنجبیل، چای زعفران و چای دارچین مفید است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 354068 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟