بوهای شادی بخش را فراموش نکنید/رازهای شاد زیستن

شاید جالب باشد که بدانید ارتباط جدی و محکمی بین انتخاب لباس و احساسات ما وجود دارد و به همین دلیل ما باید در اوقات ناراحتی و غم‌آلودگی، لباس‌هایی بپوشیم که احساس شادی را در ما تقویت می‌کنند. پس اگر به لباس‌های خاصی بیشتر از لباس‌های دیگر علاقه دارید، در اوقات ناراحتی حتما از آن‌ها استفاده کنید و فقط به فکر نو نگه داشتن آنها نباشید.

۱. از بوها و عطرهای شادی‌بخش غافل نشوید

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که استشمام عطرها و بوهای مثبت و مناسب می‌تواند حالت‌های حسی ما را بهتر کند. بعضی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهند که بوی نعناع، اضطراب و خستگی را کاهش می‌دهد و بعضی از مطالعات هم حاکی از آن هستند که بوی اسطوخودوس با افزایش احساس امید مرتبط است.

بوی غذاها نیز می‌تواند در بهبودی خلق‌وخو و رفتار موثر باشد. طبق گزارش Journal of Social Psychology، یک مطالعه فرانسوی نشان می‌دهد که بوی نان درحال پخت، انسان‌ها را نسبت به غریبه‌ها مهربان‌تر می‌کند. طبق مطالعات دیگر اساسا بوی نان‌ها، ساندویچ‌ها و بیکن‌ها برای ارتقای سطح شادی مفید هستند. محققان آلمانی هم به این نتیجه رسیده‌اند که بوی گل رز باعث می‌شود که انسان‌ها رویاهای شیرین و جذابی ببینند و خواب مطلوبی را تجربه کنند.

۲. قدرت لامسه را کشف کنید

حس لامسه، کامل‌ترین حسی است که ما در حین تولد از آن برخوردار هستیم و شدیدا برای مغز و همچنین تکامل‌های عاطفی و اجتماعی مهم است. محققان دریافته‌اند که در آغوش گرفتن عزیزان و درگیر کردن حس لامسه از این طریق، احساس شادی را در میان انسان‌ها افزایش می‌دهد.

محققان می‌گویند که فیبرهای عصبی خاصی در بازوها و صورت وجود دارند که اگر لمس شوند، احساس لذت و شادی قابل توجهی را به مغز انتقال می‌دهند. به‌گفته آنان، در آغوش گرفتن عزیزان مانند پدر و مادر دقیقا می‌تواند همین حس را در انسان‌ها برانگیخته کند.

۳. خرید کردن را از یاد نبرید

محققان در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسیدند که وقتی انسان‌‌‌ها به اشیایی نگاه می‌کنند که هم زیبا و هم کاربردی هستند، احساس هیجان و شادی در آنان افزایش می‌یابد. به‌علاوه، نگریستن به اشیای صرفا زیبا باعث می‌شود که احساس آرامش در آنان به‌ وجود بیاید و نگریستن به اشیای صرفا کاربردی باعث می‌شود که انسان‌ها کمی به احساس‌های غم‌آلود متمایل شوند.

برای این‌که از این مزیت‌ها برخوردار شوید، همیشه بودجه مشخصی را برای خریدن اشیای زیبا، لذت‌بخش و کاربردی در نظر بگیرید و سعی کنید که در بازه‌های زمانی مشخص به خرید بروید. در ضمن، لزومی ندارد که سراغ اشیای گران‌قیمت بروید، چون خریدن کتاب‌ها نیز می‌تواند به همین اندازه مثبت و موثر باشد.

۴. لباس‌های شاد بپوشید

پروفسور کارن پاین (متخصص روان‌شناسی لباس) می‌گوید که خلق‌وخوی انسان‌ها می‌تواند تحت تاثیر پوشش روزانه آن‌ها قرار بگیرد. او در یکی از مطالعاتش به این نتیجه رسیده است که وقتی زنان غمگین هستند، ‌لباس‌های کاملا متفاوتی نسبت به اوقات شادی به تن می‌کنند.

این متخصص می‌گوید که ارتباط جدی و محکمی بین انتخاب لباس و احساسات ما وجود دارد و به همین دلیل ما باید در اوقات ناراحتی و غم‌آلودگی، لباس‌هایی بپوشیم که احساس شادی را در ما تقویت می‌کنند. پس اگر به لباس‌های خاصی بیشتر از لباس‌های دیگر علاقه دارید، در اوقات ناراحتی حتما از آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که لباس‌ها برای لذت بردن و شاد کردن ما طراحی شده‌اند و لزومی ندارد که همیشه به نگهداری آن‌ها فکر کنید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 350675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟