14 دی، روز ملی تغذیه و سلامت است. کارشناس تغذیه محک به همین مناسبت، درباره استانداردهای بین‌المللی حوزه تغذیه که توسط این بیمارستان اخذ شده است، گفت: محک استاندارد HACCP را از مؤسسه توف نورد TÜV NORD آلمان کسب کرده است. این استاندارد به معنای یک روش مدون و مشخص برای تجزیه و تحلیل خطرات ایمنی مواد غذایی و اقدامات کنترلی مورد نیاز است. در واقع لازمه این استاندارد، رعایت موازین و استانداردهای بین‌المللی و تضمین کیفیت غذایی است که در آشپزخانه پخت و در بخش‌های بیمارستانی عرضه می‌شود. دریافت این استاندارد به علت لزوم رعایت اصول متعدد توسط بیمارستان‌ها، پیچیده است و بیمارستان محک در تهران جز معدود بیمارستان‌هایی است که توانسته این استاندارد را از موسسه توف نورد اخذ کند.

انسیه فلاح، افزود: محک همواره به کیفیت زندگی کودکان مبتلابه سرطان توجه می‌کند. از آنجا که عرضه وعده‌ها و میان وعده‌های طبیعی و مواد ارگانیک غذایی مانند شیر، میوه، سبزی و غیره در سلامت کودک مبتلا به سرطان اهمیت بسیار دارد، ما نیز در محک این امر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به‌ زودی عرضه کامل مواد ارگانیک در محک نهایی خواهد شد.

انسیه فلاح درباره اهمیت تغذیه در روند درمان کودکان مبتلا به سرطان خاطرنشان کرد: حضور کارشناسان تغذیه در بیمارستان‌ها یکی از استانداردهای وزارت بهداشت و یکی از اصول ضروری است. یک رژیم غذایی نامناسب باعث طولانی شدن روند درمان می‌شود و ممکن است زمینه افزایش بیماری‌های عفونی را فراهم آورد. رژیم غذایی نامناسب همچنین می‌تواند اثربخشی داروها ازجمله داروهای شیمی‌درمانی را کمتر کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ضعف سیستم ایمنی فاکتوری شاخص در درمان کودکان مبتلا به سرطان محسوب می‌‌گردد و اگر اصول تغذیه رعایت نشود مقاومت به درمان در کودکان افزایش می‌یابد. در محک یک کارشناس تغذیه در بخش‌های درمانی، به رژیم بیماران نظارت می‌کند و در کلینیک تخصصی تغذیه، امور رژیم درمانی تخصصی برای بیماران را انجام می‌دهد. یک کارشناس تغذیه دیگر نیز به روند تهیه، پخت و توزیع نظارت دارد تا هیچ‌گونه آلودگی از جانب غذا به بیماران منتقل نشود. رژیم درمانی در محک با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته شاخص توده بدنی بیماران انجام می‌پذیرد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به منوهای غذایی در محک ادامه داد: گاهی داروهای تجویز شده به بیماران باعث می‌شود قند خون کودکان افزایش چشم‌گیری پیدا کند به همین علت علاوه بر دارو درمانی که پزشکان تجویز می‌کنند، غذاهایی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد نیز نباید باعث افزایش قند خون کاذب شود. در بسیاری از موارد دیگر، کودکان به مواد تقویتی دارای پروتئین زیاد، نیاز دارند. بنابراین با توجه به نوع بیماری و مرحله درمان در 9 دسته غذایی: دیابتی، دیابتی کم‌نمک، کم‌نمک، پُرپروتئین، پُر پتاسیم، کم‌نمکِ کم‌چرب، مایعات، مایعات صاف‌شده و عادی، غذا در محک برای کودکان مبتلا به سرطان طبخ می‌شود.

فلاح در ادامه تأکید کرد: علاوه بر این در هر وعده انتخابی، دو منوی غذا برای کودکان وجود دارد تا با توجه به علاقه خود مواد غذایی مورد نیاز را دریافت کنند؛ به عبارتی با توجه به 9 دسته فوق، برای کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان محک، در هر وعده 18 نوع غذا طبخ می‌شود. با این همه درصورتی‌که یک کودک، میل به یک غذای خارج از منو داشته باشد و آن غذا برای او ضرر نداشته باشد، سعی می‌کنیم با توجه به دغدغه‎‌ای که برای کیفیت زندگی فرزندانمان داریم، غذا را به‌صورت اختصاصی برای او تهیه کنیم.

فلاح در رابطه با اهدای مواد خام و خوراکی به مؤسسه خیریه محک از سوی یاوران گفت: همواره مواد غذایی را به آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت می‌بریم و در آنجا مواد خوراکی به لحاظ کیفیت مواد تشکیل‌دهنده مورد آزمایش قرار می‌گیرند. سپس مواد باکیفیت بالا برای کودکان طبخ می‌شوند. به همین علت از یاوران تقاضا می‌کنیم قبل از اهدای محصولی با کارشناسان واحد جلب مشارکت به شماره 23540 تماس بگیرند تا اطلاعات لازم را در خصوص مواد غذایی مورد نیاز کودکان و شرایط دریافت کنند.

کارشناس تغذیه محک در پایان ضمن گرامیداشت روز ملی تغذیه و سلامتی، ابراز امیدواری کرد تا با رعایت اصول تغذیه مناسب، زمینه زندگی سالم‌تر برای انسان‌ها فراهم شوبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 344014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟