توصیه دکتر مینو محرز به نوجوانانی که ارتباط غیر متعارف جنسی دارند

مینو محرز

دکتر مینو محرز رییس مرکز تحقیقات ایدز HIV ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه سلامت "رکنا" در خصوص روز جهانی مبارزه با ایدز و استراتژی هایی که در این زمینه در کشور مورد توجه قرار داده اند گفت: به منظور مبارزه به ایدز در کشور استراتژی های جدیدی پیاده شده است که تحت نظارت و حمایت دولت قرار گرفته است .همچنین پیشرفت های چشمگیری در زمینه پیشگیری،تشخیص و درمان ایدز HIV صورت گرفته که به مهار و کنترل بیماری ایدز HIV کمک شایانی می کند.

دکتر محرز-رِییس مرکز تحقیقات ایدز ایران - در پاسخ به این سئوال خبرنگار رکنا که موج سوم ایدز در چه مرحله ای قرار دارد،گفت:موج سوم بیماری ایدز که از طریق تماس جنسی شیوع پیدا می کند، در برخی جوانان قابل کنترل نیست . کنترل موج سوم ایدز HIV بستگی به رفتارهای نوجوانان و جوانان دارد.برخی جوانان نسبت به رفتارهای پرخطر جنسی آگاهی لازم را نداشته و از سویی دیگر راه های پیشگیری را یاد نگرفته اند و همین بی اطلاعی و ناآگاهی موجب شیوع و گسترش بیماری ایدز HIV می شود.

دکتر محرز تصریح کرد:نبودن آموزش جنسی،بی بند وباری های اخلاقی و کم توجهی خانواده ها نسبت به انتخاب دوست و گروه همسالان فرزندان شان سبب شده است تا بیماری ایدز به گروه های سنی پایین تر کشیده شود و جوانانی که بدون توجه به خطرات بیماری ایدز HIV و عوارض و عواقب آن بی بند وباری اخلاقی دارند به سرعت بیماری ایدز HIV را رواج می دهند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به این مهم که هیچگاه به راحتی درباره مسائل جنسی با فرزندان صحبت نمی شود،گفت: جوانان باید نسبت به سالم نگه داشتن ارگان های بدن شان آگاه باشند و راه های حفظ سلامتی Health شان را بدانند در حالی که خانواده ها از این که درباره مسائل جنسی و آگاه ساختن آنها نسبت به بیماری های مقاربتی که قابل انتقال است، خجالت می کشند.

به گزارش رکنا دکتر محرز- استاد دانشگاه تهران- درباره نبودن آموزش های لازم و اصولی در رسانه ها افزود:رسانه ها سهم به سزایی در آگاه سازی مردم نسبت به مسائل مهم دارند به خصوص درباره بیماری ها اگر در رسانه ها بحث های کارشناسی گسترده ای وجود داشته باشد و تابوی ایدز در ذهن مردم شکسته شود جوانان و نوجوانان از خطرات بیماری ایدز HIV و راه های انتقال آن بیشتر و سریعتر آگاه می شوند و کنترل و مهار موج سوم که از طریق تماس جنسی است، راحت تر صورت خواهد گرفت.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به آموزش های مداوم گفت:آموزش مداوم در کشور وجود ندارد و همین ضعف باعث بروز چنین اتفاقاتی می شود .در کل میزان آموزش همگانی از روز اول اپیدمی بیماری ایدز HIV ناقص بوده است و همین مسئله مهم ضربه سنگینی به سلامت جوانان وارد کرده است.متاسفانه جوانان آن طور که باید در مقابل مشکلات اجتماعی آموزش نمی بینند و یاد نمی گیرند در برابر بی بند و باری های اخلاقی چطور نه بگویند.در حقیقت ضعف در مهارت نه گفتن عاملی است که جوانان را به سمت بی اخلاقی سوق می دهد.

دکتر محرز با بیان این مهم که گروه های سنی بین 25 تا 45 سال درگیر این بیماری هستند و افراد در این سنین به ایدز مبتلا می شوند گفت:این گروه سنی نه تنها در ایران بلکه در دنیا قربانی های بی شماری دارد.همچنین میزان قربانیان در گروه های مجرد،متاهل و زنان و مردان تقریبا یکسان و مشابه است.

وی در خصوص ازدواج سفید گفت: ازدواج سفید ثمره زندگی در عصر مدرن است و چون افرادی که به صورت موقت با هم زیر یک سقف زندگی پنهانی کوتاه مدت یا بلند مدت را انتخاب می کنند به دلیل نداشتن آگاهی ممکن است به ایدز مبتلا شوند در حالی که روش های بی شماری مانند استفاده از کاندوم وجود دارد که فرد مبتلا می تواند استفاده کند و دیگران را نیز قربانی این بیماری نکند.

این استاد دانشگاه به اهمیت آموزش و مشاوره پیش از ازدواج تاکید کرد و گفت:تاکیدمان به جوانانی که قصد ازدواج دارند این است که قبل از شروع زندگی مشترک حتما از مشاوره قبل از ازدواج بهره مند شوند و راه های پیشگیری را بیاموزند.نکته مهم دیگر تشویق جوانان به دادن تست یا آزمایش ایدز است چنانچه به موقع اقدام کنند اگر در مراحل اولیه بیماری باشند به راحتی قابل کنترل است و به زندگی عادی باز خواهند گشت.

دکتر محرز در خصوص داروهای موجود و وضعیت مراکز درمانی در سراسر کشور برای بیماران مبتلا به ایدز HIV افزود:داروهایی که در اختیار بیماران مبتلا به ایدز HIV قرار می گیرد با کیفیت است و در حال حاضر 180 مرکز در سراسر ایران تست های رایگان ایدز HIV انجام می دهند و حتی مشاوره و مراقبت از خود نیز در برابر ایدز HIV رایگان است .

دکتر محرز در ادامه به تماس جنسی محافظت شده اشاره داشت و بر استفاده از کاندوم تاکید کرده و گفت:یکی از راه های پیشگیری از ایدز استفاده از کالاهایی است که برای محافظت در تماس جنسی در نظر گرفته است زیرا تماس جنسی محافظت شده مانع از انتقال ویروس ایدز می شود.بنابراین باید مردم را نسبت به استفاده از این کالاها آگاه ساخت.امروزه شیوع ایدز در بین معتادان تزریقی کاهش یافته است .متاسفانه مسئله ای که زنگ خطر به شمار می رود بالا رفتن آمار ایدز در بین زنان است که باید در برنامه کاهش آسیب این مسئله جدی تر قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران خاطر نشان کرد:حدود30 هزار نفر از آغاز اپیدمی تا کنون در کشور افراد مبتلا به ایدز بوده اند خوشبختانه آمار مرگ و میر مبتلایان کاهش یافته است اما اگر یک بیمار مبتلا به ایدز قبل از تشدید بیماری و پیشرفت آن تحت درمان قرار گیرد با روش های درمانی و دارو یک زندگی عادی خواهد داشت متاسفانه اغلب افرادی که مبتلا هستند و دیگران را قربانی این بیماری می کنند از بیماری خود آگاهی ندارند در حالیکه مطالعات نشان می دهد افرادی که به ایدز مبتلا هستند و نمی دانند آمارشان تقریبا دوبرابر این 30 هزار نفر است. سلامت جنسی تان را اینجا کلیک کنید

کدخبر: 332110 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟