ارتباط میان سلول های نابالغ و سیستم ایمنی

محققان دانشگاه میشیگان در پژوهش تازه خود متوجه شدند که عملکرد سلولهای نابالغ تاثیر چشمگیری در سیستم ایمنی بدن دارد. ممکن است سلول‌های ایمنی بدن که برای مبارزه با مهاجمین بدن آموزش دیده‌اند، دچار نقص باشند. هدف بیشتر پژوهش‌ها، سلول‌های موثر T بوده‌ است.

اما دانشمندان در پژوهشی جدید به این موضوع پرداختند که شاید مشکل از سلول‌های موثر T نباشد بلکه از مرحله‌ای بالاتر یعنی زنجیره سلولی آغاز شود.محققان به بررسی سلول‌های T نابالغ که هنوز آماده مبارزه نیستند، پرداخته‌اند. سلول‌های نابالغ با سلول‌های موثر T مهاجم تفاوت دارند.

"ویپینگ زو"( Weiping Zou)، نویسنده این پژوهش، دکترای داروسازی، استاد جراحی آکادمی جراحی "چارلز ب. دنانکرد" (Charles B. de Nancrede)، آسیب‌شناسی، ایمنی‌شناسی و زیست‌شناسی دانشگاه میشیگان می‌گوید: مردم نمی‌دانند که این مشکل، تنها از سلول‌های موثر ناشی نمی‌شود بلکه ممکن است ریشه در نقص سلول‌های نابالغ داشته باشد. ما فهمیده‌ایم که سلول‌های نابالغ بیماران مبتلا به سرطان، قبلا دچار مشکل بوده‌اند. اگر سلول‌های نابالغ، عملکرد ضعیفی داشته باشند، سلول‌های موثر نیز نمی‌توانند سالم باشند.

از آنجا که سلول‌های موثر T ، کنترل مستقیمی بر ایمنی تومور دارند، سلول‌های T نابالغ، به خوبی در سرطان تشخیص داده نمی‌شوند. بنابراین، تمرکز محققان بر این موضوع قرار گرفته‌ است.همچنین، سلول‌های T نابالغ، به ندرت در محیط فوق‌العاده محدود تومور که عرصه مبارزه سرطان و سلول‌های ایمنی است، قرار می‌گیرند.

براساس این پژوهش، متابولیسم تومور، سلول‌های T نابالغ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنگامی که گلوکز می‌سوزد، لاکتات تولید می‌کند و لاکتات بر سلول‌های T نابالغ، اثر بسیار بدی خواهد گذاشت. هنگامی که تومور، سطح مشخصی از لاکتات تولید کند، موجب آسیب رسیدن به سلول‌های T نابالغ و حتی مرگ سلول می‌شود.اخیرا، تلاش‌ها برای پیش‌بینی واکنش به ایمنی‌شناسی سرطان، بر حافظه و سلول‌های موثر T تمرکز کرده‌اند. این پژوهش جدید، راه دیگری پیشنهاد می‌دهد.

زو می‌افزاید: درست است که در سلول‌های موثر T، مشکلاتی وجود دارد اما ابتدا باید توجه داشت که سلول‌های T نابالغ، عملا با متابولیسم تومور، ضعیف می‌شوند.محققان، برای موثر ساختن ایمنی‌شناسی، در پی یافتن راه‌هایی برای دستکاری متابولیسم برای بازیابی عملکرد سلول‌های T نابالغ هستند.

برخی آزمایشات بالینی که در مراحل اولیه قرار دارند، برای مشخص کردن مسیر لاکتات، تحت بررسی هستند. محققان امیدوارند که این موضوع بتواند پایه‌ای برای ترکیب ایمنی‌شناسی با درمانی برای منظم ساختن متابولیسم ارائه دهند.

زو در پایان می‌گوید: با داشتن تعداد بیشتری از سلول‌های T نابالغ در ابتدا، سلول‌های موثر T بیشتری خواهید داشت که برخی از مقاومت‌های موجود در درمان سیستم ایمنی را مغلوب خواهند کرد.این پژوهش در هفته‌نامه "ایمنی‌شناسی علم" (Science Immunology) در آمریکا به چاپ رسید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 329918 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟