تنها راه کنترل چاقی کودکان

در صورتی که مطمئن شدید کودکتان مبتلا به چاقی و یا اضافه وزن است و متخصص تغذیه لزوم پیروی از رژیم غذایی کاهش وزن را برای او تایید کرد، اولین توجهتان باید تغییر عادات غذایی کل خانواده و جایگزینی رژیم غذایی سالم به جای عادات تغذیه‌ای نادرست قبلی باشد. بدین گونه، کودکتان در این راه احساس تنهایی نمی‌کند و برای رعایت رژیم غذایی جدید و مفید تشویق خواهد شد.به منظور تغییر عادات غذایی کودک به سمت داشتن رژیمی سالم و کم کالری او را به شیوه تغذیه ای زیر تشویق کنید:

*خوردن مقدار بیشتری میوه و سبزیجات در طی روز

*خوردن میزان کمتری از نوشابه ها، شربتها و نوشیدنی های قند دار و غذاهای چرب و پرکالری و فست فودها

*تشویق کودک به خوردن هر روزه صبحانه

*استفاده از آجیل و دانه های مغذی به عنوان میان وعده به جای هله هوله های پرکالری و مضر

*غذا را به عنوان پاداش انجام وظایف و مسئولیتها به کار نبرید، بلکه آن را جزیی از کار روزانه فرزند خود قرار دهید که موظف به انجام آن است. در غیر این صورت از خوردن به موقع وعده های غذایی سرباز می زند و به مصرف هله هوله و فست فود دلخواهش روی می آورد..

*فعالیت فیزیکی نیز در این بین از اهمیت بسیاری برخوردار است. کودکان باید روزانه 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. ممکن است در ابتدا داشتن یک ساعت تحرک بدنی برای آنها سخت باشد اما از یک ربع شروع کنید و به تدریج به مدت آن اضافه کنید تا به یک ساعت برسد.

*معمولا چون کودکان بخش اعظم فعالیتهای خود را در ابتدای روز می کنند، وعده ناهار مهمترین وعده غذایی برای آنهاست خصوصا کودکانی که به مدرسه می روند. در نتیجه بخش اعظم کالری دریافتی آنها از این وعده است و چون بدن در اثر فعالیت بیشتر، آب بیشتری از دست می دهد احتمال بروز گرسنگی کاذب و پرخوری را در فرد افزایش می دهد، بنابراین نوشیدن آب نیم تا یک ساعت قبل از وعده ناهار به کم خوری کودک کمک کرده و از ابتلا به چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 328381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟