ایران در آستانه پیوستن به باشگاه تولید کنندگان واکسن هاری انسانی

دکتر علیرضا بیگلری شامگاه پنجشنبه در گفت و گویی در آمل افزود : تولید واکسن هاری انسانی از حدود چهار سال پیش در انستیتو پاستور ایران آغاز شد و هم اکنون مراحل پایانی و کنترل نهایی خود را پشت سر می گذارد.
وی که برای شرکت در آئین پایانی کارگاه بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری به آمل سفر کرد ، با بیان اینکه اکنون فقط واکسن دامی هاری در کشور تولید و واکسن انسانی از خارج کشور وارد می شود ، گفت : خوشبختانه همه فرآیند تولید واکسن انسانی هاری توسط محققان و دانشمندان ایرانی انجام شده و تحقیقات و یافته های آنان منطبق بر استانداردهای روز دنیاست.
رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه تولید واکسن هاری انسانی در جهان بسیار محدود است و تنها 4 یا 5 کشور دانش تولید آن را دارند ، اظهار داشت : در حال حاضر در منطقه خاورمیانه هیچ کشوری قادر به تولید واکسن هاری انسانی نیست و ایران نخستین کشور در این منطقه است که در آستانه پیوستن به باشگاه تولید کنندگان این فرآورده است .
بیگلری افزود : برای تولید انبوه و عرضه این واکسن به بازار Store مصرف داخلی و خارج از کشور هیچ مشکلی وجود ندارد و تولید این واکسن کمکی در جهت ریشه کنی بیماری هاری در کشور خواهد بود.
**مرگ 9 نفر براثر بیماری هاری در کشور
رئیس انستیتو پاستور ایران همچنین از حیوان گزیدگی سالانه بیش از 150 هزار نفر به طور میانگین در کشور خبر داد و گفت که پارسال 9 نفر از این تعداد بر اثر شدت گزش یا ابتلا به بیماری هاری جان باختند.
وی افزود : حدود نیمی از حیوان گزیدگی های سال گذشته مربوط به منطقه شمال کشور بوده است.
بیگلری گفت : خوشبختانه بسته کامل آموزش ، پیشگیری و حتی درمان بیماری های مشترک میان انسان و دام از جمله هاری در ایران به طور کامل و موفقیت آمیز وجود دارد و حتی در کارگاه بین المللی هاری در آمل ، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت از نقش و تلاش های ایران در این بخش تشکر کردند.
او افزود : بزرگ ترین مشکل کشورهای در حال توسعه ، بیماری هاری است و تجربه موفق ایران در این زمینه می تواند الگوی خوبی برای ریشه کن کردن این بیماری باشد.
بیگلری گفت : مهم ترین موضوع در بحث هاری در کشور فراهم بودن چرخه پیشگیری و آموزش های لازم به جامعه هدف است که این فرایند اکنون در پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل به طور موفقیت آمیز در حال انجام است.
پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور شعبه آمل با داشتن آزمایشگاههای مرجع و تشخیص بیماری های مشترک میان انسان و دام ، از مراکز علمی و اصلی رسیدگی به نمونه های ارسالی بیماری ها محسوب می شود.
کارگاه بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری از 16 مهر در آمل آغاز به کار کرد و شامگاه امروز پنجشنبه پایان یافت .
در این کارگاه 18 نفر از محققان و متخصصان هاری از 13 کشور جهان شامل اسپانیا ، فرانسه ، آفریقای جنوبی ، یونان، بنگلادش ، عراق ، لیبی ، مراکش ، پاکستان ، بوتان، تونس ، هند و ایران و نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی حضور داشتند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318414 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟