میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت:برنامه ثبت سرطان از حدود 15 سال پیش آغاز شده است که در مرحله اول ثبت سرطان بر پایه گزارش پاتولوژی بوده است و بیش از 90 درصد ثبت سرطان‌ها از طریق گزارش‌های پاتولوژی و سیتولوژی شناخته می‌شود.

دکتر علی قنبری ادامه داد: ثبت سرطان‌ها تا سال 87 بر اساس همین روش بود و پس از آن ثبت بر اساس جمعیت شد که شامل افزودن گزارش‌های غیرپاتولوژی به گزارش‌های پاتولوژی است.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: از سال 87 سعی شده است که برنامه ثبت سرطان ارتقا داده شود و با توجه به آغاز همکاری بین معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت از سال 92 در این زمینه پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است، به طوری که در حال حاضر ثبت جامعی وجود دارد که انتظار داریم ظرف یکی دو سال آینده در رده ثبت سرطان‌ها در رده‌های برتر جهان قرار گیریم و فاصله ثبت سرطان تا گزارش‌های سالیانه سرطان به یک سال کاهش یابد.

قنبری مطلق ادامه داد: به طور کلی بروز سرطان در جهان در حال افزایش است و به طور خاص در کشورهای در حال توسعه این افزایش بیشتر است، به این دلیل که امید به زندگی در این کشورها در حال افزایش است و در نتیجه میزان افزایش سرطان نیز در این کشورها به نسبت بیشتر است.

وی درباره نسبت شیوع سرطان بین زنان و مردان، اظهار کرد: کمی بیش از 50 درصد موارد بروز سرطان‌ها بین مردان و کمی کمتر از 50 درصد بین زنان شایع است.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت در پایان درخصوص نسبت شیوع سرطان از لحاظ منطقه جغرافیایی، بیان کرد: بسته به نوع سرطان ممکن است در برخی از نواحی جغرافیایی بعضی سرطان‌ها شایع‌تر باشند، برای مثال در نقاطی که آفتاب بیشتر است، سرطان‌ پوست بیشتر مشاهده می‌شود و یا در نقاطی که افراد چاق بیشتر هستند، بروز سرطان‌های مرتبط با چاقی بیشتر شیوع داشته باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318125 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟