استرس به اندازه فست فود برای روده مضر است

متخصصان تغذیه و سلامت بر اساس نتایج این مطالعه هشدار دادند که استرس می‌تواند به اندازه خوراکی‌های ناسالم برای سلامتی مضر باشد.متخصصان آمریکایی دریافتند موش‌های ماده‌ای که مضطرب هستند با تغییراتی در میکروبیوم روده مواجه می‌شوند که با آنچه در واکنش به رژیم غذایی پرچرب مشاهده می‌شود شباهت دارد. هرچند در موش‌های نر استرس تاثیری روی میکروبیوم روده ندارد.

تاثیر مخرب و منفی ناشی از استرس روی سلامت روح و جسم از جمله افزایش خطر بروز اضطراب و افسردگی و همچنین خطر افزایش وزن موضوع جدیدی نیست. اما مطالعات جدید آشکار کرده که برخی از اثرات مخرب استرس می‌تواند عمیق‌تر از آن حدی باشد که تصور می‌کنیم به طوری که حتی میکرو ارگانیزم‌های روده نیز می‌توانند تحت تاثیر استرس قرار بگیرند.

در این بررسی متخصصان آمریکایی آزمایش‌هایی را روی دو گروه از موش‌های نر و ماده انجام دادند. نیمی از موش‌های نر و ماده برای مدت ۱۶ هفته تحت رژیم غذایی پرچرب قرار گرفتند در حالی که موش‌های دیگر از رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند.پس از مدت ۱۶ هفته تمامی موش‌ها برای مدت ۱۸ روز، روزانه یک یا دو بار در معرض استرس خفیف قرار گرفتند. متخصصان نمونه مدفوع این موش‌ها را قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض استرس آزمایش کردند تا مشخص شود استرس و رژیم غذایی چه تاثیری روی میکروبیوم روده دارد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، آنها دریافتند موش‌های نری که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده‌اند در مقایسه با موش‌های ماده مضطرب‌تر هستند. همچنین در واکنش به استرس موش‌های نر تغذیه شده با غذاهای چرب در مقایسه با موش‌های ماده فعالیت جسمی کمتری دارند.

اما از طرفی در میان موش‌هایی که با رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند، مشاهده شد که میکروبیوم روده در موش‌های ماده در واکنش به استرس، وضعیتی مشابه با مصرف رژیم غذایی پرچرب دارد که البته این تاثیر در موش های نر مشاهده نشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318087 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟