چرا مردم این منطقه کدو حلوایی را می پرستند؟

کدو حلوایی یا کدو تنبل در تهیه‌ی چندین نوع خوراکی کاربرد دارد. در آن سوی دنیا وقتی جشن هالوین می‌رسد همین کدو حلوایی کنده‌کاری شده برای تزئین استفاده می‌شود و در روسیه کدو حلوایی در تهیه چندین نوع خوراکی و میان‌وعده استفاده می‌شود که برخی از این خوراک‌ها در سایر کشورها و حتی در مناطقی از کشور خودمان هم طرفدار دارند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به ۸ خوراکی تهیه شده با کدو تنبل که در روسیه تهیه می‌شوند.

شما هم می‌توانید با مطالعه‌ی این فهرست، چند خوراکی خوشمزه برای شب‌های بلند پاییزی و زمستانی تهیه کنید.

خوراک‌های خوشمزه روسی با کدو حلوایی در پاییز

۱. حریره گندم با کدو تنبل

حریره‌ی گندم در روسیه یکی از خوراکی‌های مشهور است. آن را با گندم پخته شده، کشمش و زردآلوی خشک تهیه می‌کنند و در برخی مناطق به اقتضای مواد اولیه‌ی موجود، چیزهای دیگری هم به آن اضافه می‌کنند. داخل کدو تنبل را خالی می‌کنند و جداگانه می‌پزند. شیر را می‌جوشانند و سپس کدو تنبل را به آن اضافه می‌کنند تا ۱۰ دقیقه باهم بپزند. در انتها، این مایع خمیری را با حریره مخلوط می‌کنند و بعد داخل کدو تنبل خالی شده می‌ریزند.

۲. سوپ کدو

دستور غذایی سوپ کدو اولین بار در کتاب «غذاهای سالم و خوشمزه» در دوران شوروی سابق که به عنوان کتاب مقدس زنان شوروی شهرت داشت نوشته شد. مواد اولیه‌ی آن ساده و در دسترس هستند. کدو، سیب‌زمینی، شیر، سبزیجات، روغن و کوارتون. همه چیز به جز کوارتون را می‌جوشانند تا یک دست شود و کوارتون را در کنار سوپ سرو می‌کنند. البته سوپ کدو در برخی نقاط ایران هم پخته می‌شود که دستور پختش کمی با این سوپ در روسیه تفاوت دارد و در آن از بلغور و نخود و لوبیا به اضافه‌ی کدوی فراوان استفاده می‌شود.

۳. پنکیک کدو تنبل

پنکیک کدو حلوایی به جز روسیه در بسیاری از کشورهای دنیا پخته می‌شود. پنکیک کدو حلوایی هم رنگ زرد زیبایی دارد و هم مزه‌ی آن کمی شیرین است. برای تهیه‌ی آن دستور خاصی لازم نیست چون مثل همان پنکیک معمولی پخته می‌شود و فقط کدو حلوایی پخته شده به مایع آن اضافه می‌شود.

۴. دامپلینگ کدو حلوایی

وارنیکی چیزی شبیه دامپلینگ است که به طور معمول با انواع توت‌ها آماده می‌شود اما اگر توت در دسترس نبود می‌توان وارنیکی کدو درست کرد. پوره‌ی کدو را با مواد اولیه‌ی دیگر وارنیکی شامل پنیر، تخم‌مرغ، شکر و نمک مخلوط می‌کنند و سپس به آن مقداری آرد اضافه می‌شود. خمیر به دست آمده را نیم‌ ساعت در یخچال می‌گذارند و سپس آن را به شکل دلخواه می‌برند. تکه‌های وارنیکی را باید چند دقیقه در آب نمکین جوشاند. در نهایت، وارنیکی کدویی را با خامه ترش یا عسل می‌خورند.

۵. شیرینی سیرنیکی با کدو

سیرنیکی یک شیرینی مشهور در روسیه و کشورهای شرق اروپا است که برای صبحانه، میان وعده یا مناسبت‌ها مصرف می‌شود. یکی از انواع سیرنیکی با کدو تهیه می‌شود. مواد به کار رفته در تهیه‌ی سیرنیکی با توجه به سلیقه و فرهنگ هر منطقه متفاوت است اما در اکثر انواع آن از پنیر خانگی، تخم مرغ، شکر، آرد و روغن مایع استفاده می‌شود. در انتهای روش پخت، این شیرینی خوشمزه در روغن سرخ می‌شود.

۶. پودینگ سیب و کدو

پودینگ سیب و کدو دسری مناسب برای افرادی است که ناراحتی قلبی یا مشکل کلیه دارند. برای تهیه پودینگ سیب و کدو اول کدو را تکه تکه کنید و روی آن شیر بریزید تا بجوشد، سپس سیب تکه تکه شده را هم به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا تکه‌های سیب و کدو نرم شوند. بعد آرد سمولینا را اضافه کنید و بعد از آن زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ را همراه شکر هم بزنید و روی این مخلوط در حال پختن بریزید. در انتها، آن را داخل یک ظرف مثل ماهی‌تابه یا ظرفی مخصوص کیک بریزید و آن را در فر بپزید. هر چند پختن آن کمی طولانی است اما ارزشش را دارد.

۷. کدو حلوایی و سیب پخته شده ساده

پختن این دسر بسیار ساده است. فقط کدو حلوایی و سیب را تکه تکه کنید و در یک ظرف همراه با مقداری آب بپزید. تکه‌های سیب و کدو را می‌توان با شکر و دارچین نوش جان کرد.

۸. کمپوت و شربت کدو حلوایی

کدو حلوایی را با شکر مخلوط می‌کنند یا به جای شکر از تکه‌های سیب شیرین استفاده می‌شود. به این مخلوط آب اضافه می‌کنند و می‌جوشانند. وقتی به جوش آمد به مقدار یک قاشق چای‌خوری سرکه یا آبلیمو اضافه می‌کنند. حدود ۳۰ دقیقه اجازه می‌دهند تا تکه‌های کدو بجوشد. کدو رنگ خود را به آب می‌دهد و یک کمپوت خوشمزه برای روزهای پاییزی آماده می‌شود. بعد از خنک شدن هم می‌توان آن را تازه مصرف کرد یا برای روزهای بعد در یخچال نگه داشت.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444643 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟