در سفر به این کشور این عادت های غذایی سلامتی را تضمین می کند

اگر از یکی از سالاد‌های معروف یونانی که ترکیبی است از پنیر فتا با گوجه، خیار و پیاز بگذریم، سرو غذاهای یونانی چندان در رستوران‌ها رایج نیست. برخی محققان در حوزه خوراک و آشپزی عقیده دارند هدف یونانی‌های باستان از آشپزی قرار دادن غذای سالم و در عین حال لذیذ روی میز بوده است. به نقل از افلاطون می‌گویند: «بگذار غذا داروی تو باشد.» هر چیزی که روی میز غذا است تاثیری روی بدن شما دارد، بنابراین قصد داریم در این مطلب به بیان هشت نکته‌‌ای که یونانی‌ها در تهیه غذا مورد توجه قرار می‌دهند بپردازیم، نکاتی که به شما کمک می‌کنند غذاهای سالم‌تری درست کنید، رابطه‌تان را با غذا بهتر کنید و شاید کمی هم وزن کم کنید! پیشنهاد می‌کنیم این عادت غذایی سرمشق زندگی خود کنید.

با سالاد شروع کنید

یونانی‌ها همیشه با خوردن سالاد به استقبال غذای اصلی می‌روند. در واقع آن‌ها به طور سنتی آنقدر سالاد خوردن را دوست دارند که خیلی اوقات بعد از غذا به عنوان دسر هم سالاد می‌خورند! هدف از خوردن سالاد باز کردن اشتها است، علاوه براین خوردن سالاد کمک می‌کند تا به کمک سبزیجات از خوردن غذای زیاد پرهیز کنید. جالب است بدانید از آنجا که در یونان باستان درسینگ سالاد (Salad Dressing) در ترکیباتی مثل روغن زیتون، سرکه، سبزیجات معطر، آب لیمو، نمک و عسل خلاصه می‌شده است، امروزه هم در کنار سالاد یونانی خبری از سس‌های آماده و تجاری نیست.

نکته قابل توجه دیگر این است که یونانی‌ها به آن چه که ما به عنوان سالاد یونانی یعنی ترکیب روغن زیتون، گوجه، خیار، پنیر فتا و پیاز می‌شناسیم، سالاد روستایی یا سالاد کالاماتا می‌گویند.

چند عادت غذایی یونانی‌ها که سلامت شما را تضمین می‌کند

آشپزی کردن را تبدیل به یک تجربه خوب کنید

خیلی از روزها فشار کاری و خستگی باعث می‌شود که به سراغ فست‌فود و غذاهای بیرون‌بر برویم یا در خانه تلفن را برداریم و غذا سفارش دهیم. هر چند همیشه نمی‌‌توان به همین منوال پیش رفت و بالاخره یک شب مجبور می‌شوید به آشپزخانه بروید و غذای خودتان را درست کنید اما در آمیختن با «آگاپی» یا عشق در زندگی به ما کمک می‌کند که بیشتر به چیزی که می‌خوریم دقت کنیم. آگاپی یک وضعیت ذهنی متعادل، لذت‌بخش و دور از اغتشاش است. در فرهنگ یونانی آشپزی کردن یک تجربه معنوی است که حرمت زیادی دارد و به آن توجه ویژه می‌شود زیرا یونانی‌ها عقیده دارند که آشپزی کردن ما را به یکدیگر، به مردم و به طبیعت وصل می‌کند. برای این که آشپزی کردن را تبدیل به یک تجربه لذت‌بخش کنید هنگام درست کردن غذا یک موسیقی خوب گوش کنید، برقصید، آواز بخوانید و اجازه دهید کودک درونتان گاهی بیرون بیاید و بدانید لازم نیست آشپزی را خیلی سخت بگیرید!

هنگام غذا خوردن ارتباط خود را با دنیای بیرون قطع کنید

بعد از درست کردن غذا نوبت آن است که تمام حواستان را به خوردن بدهید. همین طور باید هنگام خوردن غذا آگاپی و عشق را تمرین کنید. صحبت کردن با تلفن و جواب دادن پیام‌ها موقع خوردن غذا به ویژه در حضور دیگران بی‌احترامی به غذا و البته افراد است. این وقفه در خوردن غذا هارمونی، جریان انرژی و زمانی را که برای لذت بردن از غذایی که قرار است به قول معروف گوشت بشود و بچسبد به روح و جسمتان از بین می‌برد. تمرکز کردن روی غذایی که رو به روی شماست رضایت شما را زمانی که صرف غذا خوردن کرده‌اید افزایش می‌دهد.

چند عادت غذایی یونانی‌ها که سلامت شما را تضمین می‌کند

به سبزیجات اعتماد کنید

اگر به دستور تهیه غذاهای یونانی در شیوه و عادت غذایی آنها نگاه کنید، متوجه نقش پر رنگ سبزیجات در عادت غذایی این مردمان می‌شوید. سبزیجات در این غذاها مانند ستاره‌ می‌درخشند. استفاده از سبزیجات روش مناسبی برای بهتر کردن طعم غذاها بدون کالری اضافه است و می‌توان آن‌ها را در تهیه انواع خورش، دسر، سالاد، پای گوشت و مرغ یونانی، سوپ استفاده کرده یا در کنار ماهی، گوشت و مرغ کباب کرد یا پخت. در مصرف سبزیجات تازه خلاقیت نشان دهید، مثلا آن‌ها را در روغن زیتون سرخ کرده و در کنار غذا میل یا برای تزیین آن استفاده کنید.

سادگی را تبدیل به یک عادت غذایی کنید

بهتر است فکر غذای آماده و پروسس شده را در عادت غذایی خود از سرتان بیرون کنید. یک ظرف غذای ایده‌آل باید ساده باشد: مقداری روغن، اندکی نمک و زیره. این سنت قدیمی تاثیر زیادی روی جیب، سلامت و دور کمر شما خواهد گذاشت. در آشپزخانه یونانی از مواد غذایی ساده و با رعایت اعتدال استفاده می‌شود و هیچ یک از مواد بر دیگری غلبه نمی‌کند. همانطور که قبل‌تر گفتیم هدف یک بشقاب یونانی برقراری هارمونی و تعادل و نواختن موسیقی مواد غذایی است.

کمی پنیر اضافه کنید

قانون سادگی و تعادل درمورد لبنیات مورد علاقه ما هم صدق می‌کند. بسیاری از غذاهای یونانی با اضافه کردن مقداری پنیر به آن‌ها تمام می‌شوند. کمی پنیر شوری مطبوعی به غذا داده و در واقع به سبزیجات فصل و معطر جان می‌دهد. پنیر با شما کاری می کند که دیگر دلتان نخواهد به سمت یک همبرگر بزرگ یا پیتزای چرب حمله‌ور شوید.

چند عادت غذایی یونانی‌ها که سلامت شما را تضمین می‌کند

غذاها را بپیچید

یونانی‌های باستان عاشق پیچیدن بودند. آن‌ها قبل از اختراع قاشق و چنگال مواد غذایی مثل گوشت، سبزیجات و دانه‌های خوراکی را له می‌کردند و لای برگ مو می‌پیچیدند (به آن دُلمادِس Dolmades می‌گفتند) و با ماست یونانی و سس زیره سرو می‌کردند. گفته می‌شود این ترکیب غذایی خواص ضد سرطان نیز دارد.

از خوردن دسر لذت ببرید

افلاطون عقیده داشت که در عادت غذایی همه ما، غذا باید طعم‌های ساده داشته باشد و در جایی نوشته بود حتی شیرینی‌ها هم باید با سادگی خود نغمه سر دهند. می‌توان از این حرف این طور برداشت کرد که باید دور کیک‌ها، شیرینی‌ها و بستنی‌های فرآوری شده را خط کشید. با این حال در یک برنامه غذایی یونانی خوراکی‌های شیرین ترکیبی جای خود را دارند، مانند یک دسر ساده که از میوه‌های تازه، ماست، عسل، آجیل و دارچین تشکیل می‌شود. این تصور در مورد شیرینی‌جات با تجربه ما از خوردن دسر آن هم هنگامی که احساس ضعف می‌کنیم و هر چه دم دستمان می‌رسد را فورا قورت می‌دهیم فرق دارد. درمورد شیرینی‌ مثل یونانی‌ها فکر کنید. روی میز کارتان دونات‌ها را ردیف نکنید و در جشن تولد دوستتان تکه بزرگ کیک را برندارید. مصرف شیرینی را تا جایی که می‌توانید محدود کنید تا بتوانید زمانی که هوس خوردن آن به سرتان می‌زند سراغ شیرینی‌های آماده نروید. در عوض زمانی را صرف درست کردن دسر و شیرینی در خانه کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

حکم چندش آور یک قاضی در پرونده صیغه شدن پنهانی یک دختر + عکس

آخرین سلفی قبل از مرگ غم انگیز 2 دانش آموز یزدی در گرجستان + عکس و جزئیات

پسر 13 ساله راز شوم داخل تلفن همراه پدر و مادر را می دانست

بلایی که همسایه بر سر یک مرد خراسانی هنگام دعا کردن آورد

سرباز جوان هم خدمتی اش را بیهوش کرد و دست به اقدام عجیبی زد

تجاوز  به پسر 8 ساله توسط 2 مرد دست فروش متروی تهران +عکس

اولین ملاقات شوم میترای 18 ساله با مرد 40 ساله

ناگفته های شوم دختر 16 ساله از خوابیدن اجباری با یک سگ + عکس

پیدا شدن سوسک و تخم سوسک در غذای بیمار بستری در یکی از بیمارستان‌های شمال تهران + عکس

خودکشی شایان در بالکن خانه زن صیغه ای در مشهد

اقدام گستاخانه مرد افغان با مهناز 15 ساله در تاریک ترین نیمه شب

دخترخاله ام را دوست داشتم / احسان و بهنام او را به یک خانه برده بودند + عکس

دور از چشم شوهرم با فرشید شاگردش به سفر رفتم

 

 

کدخبر: 405130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟