سفر کردن چه تاثیراتی در زندگی انسان دارد؟

اگر یک توصیه وجود داشته باشد که به درد آدم های دنیای امروز بخورد این است که، لذت‌های بیشتری را در زندگی تجربه کنند، یعنی بیشتر سفر کنند. منظور ما این نیست که به سفرهای از پیش برنامه‌ریزی شده برای انجام کار خاصی بروید، بلکه برای شما همراهان عزیز این است که به جایی بروید که هرگز قبلا نرفته‌اید تا اجازه دهید زندگی به شما نشان بدهد چه فرصت‌هایی در انتظار شماست و حتی تصورش را هم نمی‌کردید. سفر کردن از خیلی جنبه‌ها شگفت‌انگیز است، حس سفر دوستی ما را ارضا کرده و ما را مشتاق بازدید از جاهای بیشتر و تجربه‌ی فرهنگ‌های متعددی می‌کند، با غذاهای جدیدی آشنا می‌‌شویم و افراد بیشتری را ملاقات می‌کنیم. حالا نُه فایده‌ی عالی سفر کردن را برای‌ تان می‌گوییم تا به این تجربه‌ی خوب و لذت‌بخش زندگی ایمان بیاورید.

۱. با سفر کردن هدف جدیدی پیدا خواهید کرد

سفر کردن ، یک سرمایه‌گذاری شگفت‌انگیز در درون خودتان است. این موضوع یکی از فواید اصلی سفر کردن است. وقتی به سفر می‌روید با آدمهای جدید، فرهنگ‌ های جدید و سبک‌ های جدیدی از زندگی روبرو می‌شوید و این فرصتی است که اگر مدام در خانه و محل زندگی‌تان باشید برای‌تان پیش نخواهد آمد.

در مواجهه با این سوژه‌های جدید و تازه، بینش جدیدی هم نسبت به زندگی پیدا می‌کنید و دنیا را از زاویه‌ی دیگری خواهید دید و در نتیجه احتمالا هدف جدیدی هم برای زندگی‌تان پیدا می‌کنید.

اگر احساس می‌کنید در هدفی که دارید، در حال درجا زدن هستید، نمی‌دانید با زندگی‌تان چه می‌خواهید بکنید یا در مورد کار و مسیر تحصیلات‌ تان سردرگمید، سفر کنید؛ بابت چیزهای جدیدی که کشف می‌کنید متعجب می‌شوید و حس و جهت تازه‌ای در زندگی خواهید یافت.

۲. بیشتر قدر خانه‌تان را خواهید دانست

سفر کردن از هر نظر مفید است؛ اگر به کشورهایی سفر کنید که سطح زندگی بالاتری دارند، چیزهای خوبی برای ارتقاء سطح زندگی‌ تان یاد خواهید گرفت و اگر هم به سرزمین‌هایی بروید که سطح و کیفیت زندگی‌شان پایین‌تر است، یاد می‌گیرید که از خانه و محل سکونت خودتان بیشتر لذت ببرید.

زمانی که دور از خانه هستیم و مخصوصا امکانات و تسهیلات همیشگی خودمان را در اختیار نداریم، وقتی به خانه برمی‌گردیم، بابت همان امکانات و داشته‌ها که چون عادی شده بودند به چشممان نمی‌آمدند خوشحال و راضی و قدردان خواهیم بود. گاهی حتی ممکن است به این نتیجه برسید که خانه‌تان، تکه‌ای از بهشت است که روی زمین افتاده و متعلق به خود ِ خود ِ شماست!

۳. خواهید فهمید که خانه‌ی شما، چیزی بیشتر از صرفا مکان زندگی‌تان است

تا زمانی‌که بعد از سفر به خانه برنگردید و سرتان را روی بالش محبوب و همیشگی‌ تان نگذارید، نخواهید فهمید که سفر کردن چقدر زیبا است. هر چه بیشتر سفر کنید، بیشتر درک خواهید کرد که خانه‌ی شما چیزی فراتر از یک شهر، سرزمین و جایی است که در آن متولد شده‌اید و رشد کرده‌اید؛ خواهید فهمید که خانه‌ تان، دنیای شماست، جایی که می‌توانید با آرامش و امنیت در آن زندگی کنید و از یکدیگر حمایت کنید.

۴. با سفر کردن خواهید فهمید که چقدر درباره‌ی دنیا کم می‌دانید

این دنیا مانند کتابی است که هرکس سفر نکند، تنها یک صفحه از آن را خوانده است. به گزارش نبض ما، وقتی سفر می‌کنیم، متوجه می‌شویم تصوری که از بعضی چیزها داشتیم چقدر با واقعیت فاصله دارد و ما تا پیش از آن، تحت آموزه‌ها و باورهای القا شده چقدر اطلاعات کم و ناقصی داشتیم.

حتی درمورد خود ِ سفر هم ممکن است به باورهای جدیدی برسید، مثلا می‌بینید مکانی را که زمانی فکر می‌کردید گرانقیمت یا خطرناک است، ابدا آنگونه نیست. یا شاید به این نتیجه برسید که غریبه‌ ها چقدر می‌توانند مهربان و با محبت باشند و چه کمک‌هایی می‌توانند به شما بکنند. فراتر از همه‌‌ی اینها، آشنایی و کشف جاهای جدید و آدمهای جدید و فرهنگ‌ های جدید، یعنی کشف دنیایی جدید تر و جذاب‌ تر.

۵. خواهید فهمید که همه‌ی انسانها، نیازهای مشابهی دارند

از دیگر فواید سفر کردن این است که متوجه نیازهای مشابه انسان ها خواهید شد. سفر کردن با قضاوت‌ های نادرست، تعصب و کوته‌فکری هیچ میانه‌ای ندارد. در سفر خواهید دید که خیلی وقت‌ها سابقه‌ی خانوادگی شما اهمیتی ندارد و همه‌ی انسان‌ها در نیازهای اولیه با هم مشترک اند. هر چه بیشتر سفر کنید، بیشتر هم این واقعیت را درک خواهید کرد، در نتیجه مهارت و رغبت‌ تان در ارتباط برقرارکردن با دیگران، بدون توجه به طبقه و نژاد آنها بیشتر خواهد شد.

۶. خواهید فهمید که دوست پیدا کردن، بی‌نهایت ساده است

یکی از بزرگترین موهبت‌های سفر کردن ، این است که می‌بینید دوست پیدا کردن و دوست شدن با دیگران چقدر راحت است. وقتی آدمها از شرایط همیشگی و روتین‌شان فاصله می‌گیرند و بدون احساس ترس از قضاوت Judgment یا شرمندگی، خود‌ِ حقیقی‌شان را رو می‌کنند، یک اتفاق جادویی روی می‌دهد. این صداقت و روراستی، دیگران را هم تشویق می‌کند که اصیل و واقعی باشند و برای همین می‌بینید با تنها چند ساعت بودن در کنار کسی که قبلا او را نمی‌شناخته‌اید چه دوستان خوب و صمیمی می‌شوید.

۷. بهم پیوستگی بشریت را تجربه خواهید کرد

بدون شک سفر نمی‌تواند جلوی تعصب‌ها و جنگ‌های جهانی را بگیرد! اما خوردن‌ ها و خندیدن‌ ها و نگرانی‌ ها و هیجان‌های مشترک در طول سفر می‌تواند درک ما را از هم نوعان‌مان بیشتر کند. همانطور که متوجه نیازهای مشترک‌مان می‌شویم و رابطه‌های بهتری با دیگران برقرار می‌کنیم، عمیقا هم درک خواهیم کرد که آدمها در سراسر دنیا به طرز شگفت‌انگیزی به هم مرتبط هستند.

این آگاهی و هشیاری، نگاه ما را به دنیا دگرگون می‌کند و تجربه‌ی ما از محیط اطراف و خودمان تحت تاثیر قرار می‌دهد. ارتقاء تمام جوانب هشیاری و درک ما از دنیا، به ما کمک می‌کند از نعمت‌هایی که در اختیار داریم بهترین استفاده را بکنیم و از تمام لحظات‌مان لذت ببریم.

۸. خوشبختی و همزمانی پدیده‌ها را تجربه خواهید کرد

سفر کردن یکی از ساده‌ترین راههای آگاه شدن از امواج جادویی ارتباطی بین تمام مخلوقات است که با زمانبندی دقیق، به طرز خوشایندی روی می‌دهد. و می توان گفت از فواید اصلی سفر کردن است

شما با پیدا کردن چیزهای جدید و ارزشمند و لذت‌بخش که تصادفا سر راهتان قرار می‌گیرند، خوشبختی را حس خواهید کرد و با تجربه‌ی همزمانی حوادثی که می‌فهمید به طرز معناداری بهم مرتبط هستند اما ظاهرا علتی برای‌ این ارتباط نمی‌بینید، به نظم و ترتیب زیبای حاکم در این جهان پی خواهید برد. به طور مثال، شاید خاطره‌ ای از سفری داشته باشید که در شرایطی که شدیدا نیاز به کمک داشتید و در مکانی ناآشنا، نمی‌دانستید دقیقا چه باید بکنید، کسی مقابل‌تان قرار گرفته که بیشتر از هر کس دیگری کمک‌تان کرده است و همین شروعی شد برای رابطه‌‌ای دوستانه و همیشگی.

۹. با سفر کردن خواهید فهمید که زندگی، هدیه‌ای فوق‌العاده است

از دیگر فواید شگفت انگیز سفر کردن بی بردن به این موضوع است که زندگی هدیه ای فوق العاده است. سال بعد بابت کارهایی که الان می‌توانستید انجام دهید و ندادید خودتان را سرزنش خواهید کرد و افسوس خواهید خورد، فرصت کشف تازه‌ها همین الان است، پس از شتاب‌تان برای رسیدن به مشغله‌ها کم کنید و با تجربه‌ی تازه‌ها نفسی تازه کنید. زندگی نعمتی باارزش است و ما با تجربه‌ ی لذت‌ها و خوشی‌ ها و تحسین تمام لحظات زیبای زندگی و سهیم شدن آنها با دیگران، شناخت عمیق‌ تری از این نعمت پیدا می‌کنیم. حالا که انرژی دارید و می‌ توانید، زندگی کنید، سفر کنید و لذت ببرید!

 

کدخبر: 400234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟