معرفی یکی از جاذبه های تاریخی ایران

در صورتی که می خواهید ایام تعطیل خود را در استان یزد سپری کنید، مطمئنا خودتان را برای دید و بازدید از مناطق تاریخی زیادی آماده کرده اید. به دلیل قدمتی که استان یزد دارد، جاذبه های تاریخی ان بیش از هر چیزی به چشم می اید. یکی از جاذبه های گردشگری مشهور و پر تردد در مهریز یزد، باغ پهلوان نام دارد.

اساس نام گیری این باغ هم داستانی دارد. در اصل این باغ که قدمت آن به اواخر دوره ی قاجاریه میرسد برای فردی به نام حسن ملارضا بوده است و به دلایلی بعد از او این باغ به دامادش علی پهلوان می رسد. از این رو به این باغ باغ پهلوان نیز می گویند و به این نام شهرت بیشتری دارد.

این بنا که در لیست مهم ترین مراکز گردشگری ایران است دارای تاریخ متعددی است که به ادوار مختلفی بسط پیدا می کند اما دوران قاجاریه، مختص زمان گشایش ان بوده و بدان شهرت بیشتری دارد. این باغ که درست در منطقه ی مزویر آباد مهریز قرار دارد، به دلیل اینکه در منطقه ی خوش آب و هوا بوده است، محل تردد و در کل این منطقه محل زندگی اعیان زمان خود بوده است. باغ هایی که در این منطقه بر جای مانده اند همه حاصل دوران قاجار و پهلوی هستند که از طراوت خاص و بی نظیری برخوردارند.

در تاریخ ایران اگر مطالعه ای داشته باشید متوجه می شوید که مدل باغسازی و معماری باغ های دوران قاجار و پهلوی خاص و منحصر به فرد بوده که در این باغ کاملا مشاهده پذیر است.

در این باغ یک جوی مصفا قرار دارد که در اطراف آن، درختان جذاب و تنومند و پر سن و سال چنار همیشه سر سبز هستند. البته در باغ درختان خرمالو، انار و بادام نیز وجود دارد که منبع درآمدی برای باغ محسوب می شود. با توجه به اینکه آب و هوای یزد گرم و خشک است، کاشت چنین درختانی و دوام این محصولات نشان از آب و هوایی متفاوت در این منطقه دارد.

در این باغ جوی های آبی روان است که طراوت خاصی به محیط باغ داده و علاقمندان از زیبایی آن برای گرفتن عکس های یادگاری استفاده می کنند. آبی که از باغ می گذرد ازحسن آباد نشات گرفته و به طور مستقیم از باغ رد می شود. گفتنی است هیچ باغی به طور مستقیم در این منطقه محل تردد آب نیست. البته همین یک رشته آب که چنارهای زیبا را سیراب می کند، کافی نیست و به خاطر نیاز، دو رشته اب از قنات های دیگر به نام شاه حسینی و مزویر آباد نیز برای سیراب کردن درختان این باغ دائما در جوش و خروشند.

در قدیم به سهمیه های آب حقابه یا همان حق آبه می گفته اند. این باغ دارای ۱۶ حقابه بوده که هر ۱۲ روز یکبار، به باغ اختصاص داده می شود. این حقابه ها هر کدام بین ۱۰ تا ۱۱ دقیقه است که سبو نیز نام دارند.

از نظر معماری، طراحی و ساخت این باغ نقطه ی عطفی بین باغ سازی کهن و مدرن بوده به همین دلیل تمام سلایق را ارضا می کند.

در این باغ که ۳٫۶ هکتار است ساختمان سازی هایی انجام شده که از جمله ان می توان به ساختمان خدماتی و برج های گلی اشاره کرد.

عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربتخانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری و … ) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.

معماری این باغ زیبا در یزد که در لیست جاذبه های گردشگری مهم قرار دارد ، به سبک ترکیبی بوده که شامل کوشکی و حیاط مرکزی بوده است. مسیر گذر آب در این باغ در واقع مد نظر معماران قرار گرفته و زیبایی ها و فضا را بر اساس این خطوط مزین نموده اند.

ورودیه ی این باغ زیبا، شامل برجی بلند و زیبا، اصطبل اسب ها و کاهدان حیوانات است. از جمله تزییناتی که برای این برج در نظر گرفته شده است، تزیینات دوره ی زندیه بوده است. این جالب است که باوجود اینکه این بنا در زمان قاجاریه ساخته شده اما به طراحی زندیه در ان وفادار بوده اند.

جذاب ترین و پر طرفدار ترین بخش این باغ، کوشک یا شربتخانه است که در حد سه طبقه و در فضایی بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع ساخته شده است. بخش کلاه فرنگی آن از نفیس ترین و مهم ترین بخش های این شربتخانه به شمار می آید.

این باغ چنان برای ایرانی ها و فرهنگ دوستان اهمیت دارد که هم اکنون در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و محل تردد و دید و بازدید توریست های داخلی و خارجی است.

زمستانخانه نیز بخش و بنای مهم دیگری است که در این منطقه و در این باغ ایجاد شده است. دوره پهلوی اول دقیقا مربوط به همان زمانی است که کار ساخت و ساز زمستان خانه شروع شده است. از این بنا در زمستان ها استفاده می شده است و با توجه به وضعیت آب و هوا آن را متناسب با اب و هوای زمستانی ایجاد کرده اند. زمستانخانه فقط در یک طبقه ساخته شده است و اجزای داخلی آن شامل ۴ بخش بوده که شامل نشیمن، پستو، طنبی و آشپزخانه می باشد.

معماری های بکار رفته در این بنا مخصوصا سر بام برج بسیار مهندسی شده و زیبا و منظم است به طوری که چشم ها را به حیرت وا می دارد.

البته بخش دیگری نیز در این زمستانخانه وجود دارد که به آن حمام و انبار گفته می شود. این بخش ها اخیرا طی حفاری هایی از دل خاک بیرون کشیده شده اند. در ادامه بخشی دیگر نیز کشف شده که بیشتر به خانه سرایداری شبیه است که به ظاهر خدمه ها در آن جا زندگی می کرده اند.

فصل تابستان و بهار بهترین زمان برای دید و بازدید از این باغ زیباست چرا که طراوت بهاری و سایه های درختان در تابستان لطف خاصی دارد که می تواند روح شما را جلا دهد و خاطراتی خوب از سفر به یزد برایتان رقم بزند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 377318 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟