زیباترین کلیسا در ارمنستان!

اگر قصد دارید سفری به ارمنستان داشته باشید مطمئنا پیش از آن دست به تحقیقاتی زده اید و بارها در جاهای مختلف خبرهایی از کلیساهایی که در این کشور هستند خوانده اید. ارمنی ها برای دین خود ارزش قائلند از این رو، کلیسا ها که محل عبادتشان است را از سده های مختلف نگه داشته و حال علاوه بر نیایش در آن ها، مردم را به دیدار از آن ها فرا می خوانند.

یکی از این کلیساهای معروف کلیسای جامع زوارتنوتس نام دارد . این عبارت در زبان مردم ارمنستان به معنی نیروهای نگهبان و یا فرشته های آسمانی است. این بنای تاریخی در سده ی ۷ میلادی، در ارمنستان و در قرابت شهر واغارشاپات ساخته شده است. این کلیسا چنان مهم است و از جاذبه های گردشگری معتبر به شمار می آید که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

قدیمی ها معتقدند که جرج مقدس نیز در این مکان نیایش می کرده است از این رو مردم ارمنی آن را دوست دارند.

از نظر تاریخی، درست زمانی که امپراتوری روم شرقی در ارمنستان حکم روایی می کرد و در همان ایام عرب ها به ارمنستان حمله کردند ساخته شد. جاثلیق نرسس سوم، در سال ۶۴۳ دستور به ساخت این کلیسا را دا. در حدود ۹ سال ساخت و ساز این کلیسا به طول انجامید. خوشبختانه با وجود امپراتوری های غیره، معماری این مکان دیدنی کاملا ارمنی طرح ریزی و اجرا شده است.

از کلیسای زیبای زوارتنوتس چه باقی مانده است؟

یک مورخ ارمنی معتقد است که این کلیسا در سال ۶۵۲ درست همان موقع که ساخته شد، وقف شد. این کلیسا تا پایان سده ی ۱۰ میلادی پا برجا بوده و محل عبادت مردم بوده است اما اینکه چرا تخریب شده است، در تاریخ و نگاشته ها قولی ننوشته اند.

ویرانه های زوارتنوتس

کلیسای جامع زوارتنوتس در ابتدای سده ی بیستم بود که از زیر خاک کشف شد و از سال ۱۹۰۱ به مدت ۶ سال تحت نظارت وارداپت خاچیک دادیان، مورد حفاری قرار گرفت و پایه هایی که مشاهده می کنید به همراه کارخانه شراب سازی و باقی مانده های ارگ جاثلیق کشف شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 357925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟