معبد طلایی عبادتگاهی  هیجانی در جنوب شرق آسیا

در میانمار، فقط این معبد طلایی گرد نیست که مخاطبان بسیار دارد. بلکه معبد چوک تودگی پایا، یکی از معابد جذابی است که به دلیل تزیینات رنگارنگ و پیچیده ای که الهام گرفته از فلسفه بودا و معماری مخصوص به آنان است، توجهات بسیاری را جلب کرده است و معمولا مسافران میانمار، از آن بازدید می کنند.میانمار یا همان برمه، کشوری پنجاه و سه ملیون نفری جنوب شرق آسیا، از جمله کشورهای فقیر اما دیدنی قاره کهن به شمار می رود. قریب به ۹۰ درصد از جمعیت این کشور، بودایی هستند و مسلمانان و مسیحیان، کمتر از ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند. اما با این حال، نسل کشی مسلمانان در میانمار، در طول دهه ها ادامه داشته است.میانمار، چهلمین کشور بزرگ جهان بوده و از جمله کشورهای پر جمعیت قاره آسیا به شمار می آید. کشوری که روزگاری از مستعمره های بریتانیای کبیر بوده و چند سال پس از جنگ خونین جهانی دوم که پشت دروازه های استالینگراد روسیه با شکست مفتضحانه ارتش نازی به پایان رسید، به استقلال رسید.

ظرف ۷۰ سال اخیر، میانمار، صحنه نبردهای خونینی بوده که اقوام این کشور بر سر مسائل قومی و نژادی به راه انداخته و همچنان این وضع ادامه دارد. اما با این همه، در برخی از نقاط این کشور، وضعیت امنی برای گردشگران وجود دارد.

اکنون حکومت نظامی در این کشور، جایگزین سیستم دموکراسی که از سال ۱۹۶۲ میلادی تا ۲۰۱۱ در این کشور جریان داشت شده و با این حال، با وجود منابع طبیعی سرشار، اما از کم توسعه یافته ترین اقتصادهای آسیا و جهان است.

توفان و جنگ های داخلی خونین، دو عامل مهم در کاهش رشد اقتصادی میانمار در نیم قرن اخیر به نظر می رسد و یکی از مقصدهای خطرناک گردشگری جهان عنوان شده است و نسل کشی مسلمانان در این کشور، سبب شده تا برمه در صدر کشورهای ناقض حقوق بشر در دنیا خطاب شود.

شهرهایی مانند: یانگون (پایتخت)، ماندالای، ناپییداو، ماولامیانیگ، باگو و پاتین، از جمله پر جمعیت ترین شهرهای میانمار بوده که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده اند.

میانمار با تهران، ۳ ساعت اختلاف زمانی دارد و زبان رسمی آن برمه ای است. هر ۷ دلار آمریکا،‌ تقریبا ۱۰ هزار کیات این کشور است. از نوامبر تا آوریل یعنی اواخر فروردین، آب و هوای گرم و خشکی در میانمار به خصوص در پایتخت حاکم است و پس از آن، فصول بارانی میانمار آغاز می شود.

این کشور، با وجود وضعیت ترسناکی که به واسطه جنگ های داخلی دارد، اما یکی از مقصدهای هیجان انگیز آسیا بوده و به نسبت، کشور ارزانی به شمار می رود. سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور به خصوص در پایتخت، شبیه سیستمی است که در پاکستان و هندوستان شاهد هستیم.

کشتی های مسافرتی در میانمار

وسایل نقلیه موتوری که تریشا نامیده می شود، به همراه سه چرخه های موتوری که ریکشاو نام دارد و علاقمندان به فیلم سلام بمبئی، این ابزار حمل و نقل را در فیلم مشاهده کردند، از جمله وسایل محبوب حمل و نقل در این کشور است. کرایه تاکسی در این کشور ارزان، اما پیدا کردن هتل با کیفیت، تقریبا گران تمام می شود.

در میانمار، فقط این معبد طلایی گرد نیست که مخاطبان بسیار دارد. بلکه معبد چوک تودگی پایا، یکی از معابد جذابی است که به دلیل تزیینات رنگارنگ و پیچیده ای که الهام گرفته از فلسفه بودا و معماری مخصوص به آنان است، توجهات بسیاری را جلب کرده است و معمولا مسافران میانمار، از آن بازدید می کنند.

در آینده در گفتاری به بررسی دیگر معابد این کشور می پردازیم.بیش از هفتاد درصد مردم این کشور در مناطق روستایی با کم ترین سطح از رفاه و سیستم های بهداشتی و خدماتی زندگی می کنند و در رتبه بندی سازمان بهداشت جهانی، در رده های آخر قرار دارد. در برمه، معابد معروف بسیاری وجود دارد که از آن جمله می توان به مدرسه تراوادا (Theravada)، صخره طلایی (Kyaiktiyo Pagoda) و شودگن (Shwedagon Pagoda) اشاره کرد.در ادامه نگاهی خواهیم داشت به صخره طلایی پاربرجا در کنار کوه کیا اکتیو میانمار معبدی طلایی بر لبه صخره ای که ورقه های طلا پوشانده شده و یکی از عبادتگاه های جالب و هیجانی جنوب شرق آسیا به شمار می رود. جایی که بوداییان سالانه سه بار برای عبادت به آنجا می روند.صخره طلایی کجاست؟
این صخره عجیب، در قسمت شمالی میانمار و در نزدیک ساحل تناسریم واقع شده است. در اسناد، این صخره را بر روی تپه هایی به نام کلاسا که کوهستان شرقی هم نامیده می شود، ذکر کرده اند. مناطق روستایی که در اطراف این معبد طلایی قرار دارد، از جمله مقصدهای روستا گردی جذاب در میانمار است.

در ورودی این معبد معروف، همچون برخی از معابد جهان، تندیس شیر مشاهده می شود که گفته می شود برای حفاظت از معبد، در آن جا نصب شده است. مسیر پایین تپه تا بالای آن را باید بدون کفش طی کرد و ورود بانوان نیز ممنوع اعلام شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 349729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟