خطرات سفرهای هوایی طولانی مدت

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مسافرت‌های طولانی مدت با هواپیما می‌تواند سبب افزایش ابتلای افراد به بیماری سرطان شود، زیرا به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن سبب رشد تومور‌های سرطانی می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند پروتئینی در بدن که مسئول تنظیم ساعت بدن است می‌تواند سبب رشد یا کاهش حجم سلول‌های بدن و بروز انواع سرطان شود.ساعت داخلی بدن انسان تحت تاثیر افزایش یا کاهش نور تنظیم می‌شود و سبب چرخه خواب و بیداری در انسان می‌شود.از جمله سرطان‌هایی که رابطه مستقیم با برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن دارد می‌توان سرطان سینه در بانوان، پروستات در آقایان، ریه و روده را نام برد.

اکنون در دنیا پیشرفت‌های فراوانی برای مقابله با اختلال برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن (Jet leg) ابداع شده است که ازآن جمله عینک و ساعت هوشمند تنظیم کننده نور است، خوردن مواد غذایی در وعده‌های کوچک، اما زیاد نیز می‌تواند حالت سرگیجه و خواب آلودگی را برطرف کند و در نهایت مصرف برخی دارو‌ها تحت نظارت پزشک Doctor هم می‌تواند سبب کاهش علامت‌های بیماری شود.

متخصصان توصیه می‌کنند افراد پشت سرهم به سفرهای پروازی نروند و بازه‌های زمانی استاندارد برای استراحت و تنظیم ساعت بیولوژیک بدن خود در نظر بگیرند، افزون بر خطر ابتلا به سرطان، سفرهای پروازی طولانی و پی درپی می تواند سبب مشکل های قلبی، ایجاد لخته خونی در رگ یا سلول های ریه، جمع شدن مایعات بدن در پاها و تورم آنها، ریزش مو، سرگیجه، وزوز گوش، تنگی نفس، تشدید حمله قلبی، اختلال پنیک و مواردی از این دست شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای جلوگیری از برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن خود در مقصد سفر‌های هوایی، قبل از سفر استراحت کافی داشته باشند و پس از رسیدن به مقصد نیز اندکی استراحت کنند تا به تدریج ساعت بدن آن‌ها تنظیم شود.

محققان 2 پروتئین برای سرکوب سرطان به نام "آی اِن کا" (INK۴a) و "آی آر اِف" (ARF) شناسایی کرده‌اند که ارتباط مستقیمی با ساعت بیولوژیک بدن افراد دارد و برهم خوردن تعادل آن‌ها می‌تواند سبب سرطان شود.

نتیجه این پژوهش در نشریه PLOS Biology منتشر شده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 336884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟