کشف ژن تقویت کننده گیاهان در برابر بیماری

محققان راهکاری جدید برای تقویت ایمنی گیاهان در برابر بیماری ها شناسایی کرده اند.

به گزارش رکنا، در میان خطرات زیادی که بحران آب و هوایی برای محیط زیست ایجاد می‌کند، امواج گرما آسیب پذیری گیاهان را در برابر بیماری‌های عفونی افزایش می‌دهد که دلیل آن سرکوب تولید هورمون دفاعی گیاه به نام اسید سالیسیلیک است.

در یک مطالعه جدید، متخصصان ژنی را در سلول‌های گیاهی شناسایی کردند که تولید اسید سالیسیلیک را بهبود می‌بخشد و ایمنی گیاه را در برابر امواج گرما تقویت می‌کند.

کارشناسان تاکید کردند که در صورت اثبات این نتایج، ما راه طولانی را برای تضمین امنیت غذایی در جهان که به طور فزاینده‌ای گرم می‌شود، طی خواهیم کرد.

هنگامی که دما به بالای ۸۶ درجه فارنهایت می‌رسد گیاه دیگر نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون دفاعی تولید کند که منجر به به بیماری می‌شود.

آزمایش روی گیاهی به نام شاهی

محققان آزمایشات خود را بر روی گیاهی به نام شاهی از خانواده خردل انجام داده اند که به طور گسترده توسط گیاه شناسان در آزمایشات استفاده می‌شود.

محققان تأکید کرده اند که توانستند تغییرات آزمایشگاهی در این گیاه را برای تقویت ایمنی آن انجام دهند تا بتواند در برابر گرما مقاومت کند.

این تغییرات به ارائه ژنی به نام CBP۶۰g برای گیاهان بستگی دارد که به تشکیل یک هورمون دفاعی به نام اسید سالیسیلیک کمک می‌کند.

پیش از این، دانشمندان دیگر ژن‌های تنظیم کننده گرما را آزمایش کردند اما نتوانستند تعیین کنند که کدام یک گیاهان را در برابر عفونت در هوای گرم مقاوم می‌کند.

کدخبر: 799407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟