گونه های دریایی در معرض خطر انقراض

صمد حمزه ئی اظهار داشت: تخریب زیستگاه های دریایی، تخلیه سوخت قاچاق، آلودگی های نفتی و صید بی رویه را هم باید به دلایل یاد شده افزود.

وی ادامه داد: با توجه به روند کنونی ورود فاضلاب و مواد آلی به دریا می توان گفت در اکوسیستم دریا تغییر ایجاد شده و از تعداد گونه های مفید کاسته و بر گونه های غیر مفید افزوده شده است.

سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس اضافه کرد: کاهش ورودی آب رودخانه ها به «مَصَب ها» که محل ورود آب شیرین و مواد مغذی به دریا هستند موجب کاهش تخم ریزی و لارو ریزی آبزیان در این مکان ها می شود و بر تولید مثل آنها تاثیر منفی می گذارد.

حمزه ئی ابراز داشت: برخی گونه های آبزی نیز در برابر افزایش درجه شوری آب حساس هستند و کشورهای حاشیه خلیج فارس باید هنگام انجام طرح مطالعه و احداث آب شیرین کن ها به این موضوع توجه داشته و تاثیرهای منفی آنرا کاهش دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به نیمه بسته بودن خلیج فارس عوامل آلاینده ماندگاری و تاثیر مُخَرب بیشتری بر موجودهای دریایی می گذارند.

به گفته وی، خطر انقراض آبزیان خلیج فارس معیشت انسان به خصوص صیادان و ساحل نشینان را متاثر می کند که باید با اقدام هایی، گونه های دریایی را از خطر انقراض نجات داد.

سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس یاد آور شد: برخی کشورها اقدام هایی با این هدف انجام داده اند که می توان به تلاش آنها برای کاهش ورود آلاینده های زیست محیطی به دریا و جلوگیری از صید آبزیان در معرض خطر اشاره کرد.

حمزه ئی عنوان کرد: در برخی کشورها که علاقه خاصی به مصرف برخی گونه های در معرض خطر انقراض وجود دارد و نسبت به ایجاد مزرعه های پرورش آبزیان در دریا اقدام شده است.

وی لاکپشت پوزه عقابی و ماهیان «حلوا سفید خلیج فارس» و «هامون» ، دلفین و نهنگ خلیج فارس را از جمله مهم ترین گونه هایی ذکر کرد که در معرض انقراض هستند.

 

 

کدخبر: 393994 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟