آیا در مریخ فرزند آوری امکان پذیر است

زندگی در دیگر سیاره‌ها هیجان انگیز است، اما وقتی با سفر به مریخ خانواده‌ و فرزندی وجود نداشته باشد این رویا به کابوسی ترسناک تبدیل می‌شود.

 سفر به سیاره مریخ و مسکونی کردن سیاره‌های منظومه شمسی از جمله بزرگترین آرزو‌های انسان هاست و گروهی از دانشمندان از موسسه‌های مختلف برای تحقق این امر درسال‌های نه چندان دور تلاش می‌کنند..

یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی فضانوردان و اولین گروه‌های مهاجران به سایر سیاره‌ها، فرزند آوری است که چالشی مهم برای بقای نسل انسان‌ها در خارج از کره زمین به حساب می‌آید.

محققان هشدار داده‌اند که امکان دارد نوزادان متولد شده در سیاره مریخ دچار مشکل‌های سلامت و ابتلا به انواع بیماری‌ها به دلیل دریافت میزان زیادی از اشعه و پرتو‌های کیهانی باشند.

کارشناسان اعتقاد دارند فرآیند فرزندآوری در فضا مشابه زمین نیست و امکان تشکیل نشدن ساختار پروتئین بدن جنین وجود دارد.

پژوهش بر تولید مثل و تولد نوزادان در ماورای کره زمین به وسیله گروه‌هایی ازدانشمندان همزمان با ساخت انواع فضاپیما‌ها برای سفربه سیاره مریخ در حال انجام است و آن‌ها اعتقاد دارند آب و هوای متفاوت مریخ سبب تیره شدن رنگ پوست انسان‌ها می‌شود.

همچنین استخوان‌های بدن انسان به دلیل دگرگون بودن میزان جاذبه مریخ با کره زمین ضعیف و شکننده خواهد شد.

البته این دگرگونی‌ها در بدن انسان حدود ۶۰۰۰ سال پس از اقامت درمریخ رخ خواهد داد، کما اینکه دگرگونی در رنگ پوست و مو در انسان در کره زمین نیز میلیون‌ها سال به طول انجامیده است.

سیاره مریخ ۶ برابر بیشتر از کره زمین در معرض تابش‌های کیهانی قراردارد و این می‌تواند دگرگونی‌های شدیدی درسلامت انسان‌ها ایجاد کند.

کارشناسان اعتقاد دارند فرآیند تولید مثل، رشد سلول‌های جنینی و تکامل آن درسیاره مریخ با مشکل همراه است.

ناکافی بودن مواد غذایی و نیاز به کشت خوراک درمحیط‌های مصنوعی که ویتامین و املاح معدنی لازم را ندارد، استرس و اضطرابی که فضانوردان خواهند داشت به ویژه گروه‌های اول مسافران به مریخ همگی می‌تواند مانع از تشکیل نطفه و رشد جنین شود.

کارشناسان همچنین اعتقاد دارند که DNA بدن انسان به تدریج با زندگی در فضا دگرگون می‌شود کما اینکه دانشمندان این دگرگونی را در دو برادر دوقلوی فضانورد که یکی از آن‌ها ۳۴۰ روز در فضا (در ایستگاه فضایی بین المللی) زندگی کرده بود مشاهده کرده اند.

با وجود آنکه ۹۳ درصد از دگرگونی‌های ژنتیکی درفضانورد، اسکات کلی پس گذشت مدتی به حالت طبیعی بازگشت، اما ۷ درصد ژنتیک وی به طور دائم دگرگون شد.

کارشناسان اعتقاد دارند پژوهش‌های بیشتری درباره چگونگی فرزند آوری در خارج از جو کره زمین و مشکل‌های پیش روی آن باید انجام شود.

فرزندآوری بزرگترین چالش محققان برای زندگی در مریخ

 

کدخبر: 383547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟