قطب های زمین فقط تکان می خورند جا به جا نمی شوند

تحقیقی جدید نشان می دهد قطب های کره زمین جابه جا نمی شوند، بلکه با توجه به تغییراتی که هزاران سال قبل روی داده، فقط تکان می خورد.

به گزارش لایو ساینس، ضعیف شدن تدریجی حوزه ژئومغناطیسی کره زمین این نگرانی را به وجود آورده که احتمالا قطب های زمین جابجا شود. اما اکنون تحقیقی جدید نشان می دهد حوزه مغناطیسی زمین تغییر چندانی نداشته است.

تحقیق مذکور در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences today منتشر شده و در آن محققان حوزه مغناطیسی فعلی را که از گداخته شدن هسته زمین ایجاد می شود با حوزه مغناطیسی کره خاکی در هزاران سال قبل مقایسه کردند.

آنها متوجه شدند الگوی تغییرات در زمان حاضر شباهتی به اختلال شدید حوزه مغناطیسی زمین و تغییر قطب ها در ۵۰ هزار سال قبل ندارد.

بلکه تغییرات جدید بیشتر شبیه اتفاقاتی است که در دو بازه زمانی گذشته ( ۴۹ هزار سال و ۴۶ هزارسال قبل) روی داده است. در این دو بازه حوزه مغناطیسی زمین تکان خورد اما جابجایی نداشت.

البته حتی تکان خوردن آن نیز پیامدهایی دارد. اگر روند ضعیف شدن این حوزه مغناطیسی همچنان ادامه یابد، روی مواردی مانند تجهیزات الکترونیکی مانند ماهواره های موجود در مدار زمین تاثیر می گذارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 377243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟