با هوش مصنوعی هزاران دهانه کوه های ماه قابل شناسایی شد

ماه به عنوان تنها قمر کره زمین به طور مرتب شاهد برخورد شهاب سنگ ها و سیارک هایی است که موجب شکل گیری پستی ها و بلندی ها تازه ای در سطح آن می شوند.

به گزارش  دیجیتال ترندز، حوضه آیتکن بزرگترین دهانه کوه شکل گرفته بر روی سطح ماه به علت این برخوردهاست که قطر آن به اندازه فاصله شهر لندن تا آتن پایتخت یونان است.

البته همه دهانه های کوه های سطح ماه تا بدین اندازه بزرگ و قابل توجه نیستند و لذا شناسایی آنها هم کار ساده ای نیست. اما با استفاده از یک برنامه هوش مصنوعی که توسط محققان دانشگاه تورنتو ابداع شده می توان تعداد بیشتری از این دهانه ها را شناسایی کرد.

برنامه هوش مصنوعی یادشده می تواند با دقت بالایی دهانه های این کوه ها را شناسایی کرده و حتی اندازه گیری ابعاد آنها را ممکن کند. با استفاده از این سیستم هوش مصنوعی درک بهتر و عمیق تر تاریخچه شکل گیری دهانه های مذکور ممکن بوده و از همین طریق می توان اطلاعات بیشتری در مورد منظومه شمسی به دست آورد.

این سیستم هوش مصنوعی منجر به شکل گیری شبکه عصبی پیشرفته ای شده که مشابه با شبکه عصبی مورد استفاده در خودروهای خودران است و برای شناسایی و شمارش دقیق دهانه های کوه های ماه قابل استفاده است. سیستم مذکور تا به حال موفق به شناسایی ۶۰۰۰ دهانه ناشناخته بر روی سطح ماه شده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 367442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟