ازن گاز مرگباری که بلای جان انسان است/حقایق خواندنی درباره آلاینده های زیست محیطی

در سال ۱۹۵۲ میلادی طی روزهای پنجم تا نهم دسامبر، آلودگی هوا در لندن شدیداً‌ زیاد شد و سوخت بیش‌از‌حد زغال‌سنگ و سرمای هوا باعث شد تا دود غلیظی سطح شهر را بپوشاند. در این حادثۀ زیست‌محیطی چیزی حدود چهار هزار نفر جان خود را از دست دادند و نزدیک به صد هزار نفر دیگر نیز راهی بیمارستان‌ها شدند.

در‌نتیجۀ این رخداد، مجلس بریتانیا مصوبۀ هوای پاک را در سال ۱۹۵۶ به تصویب رساند. از آن زمان تاکنون دولت‌ها تلاش‌های مختلفی برای کاهش آلودگی‌ هوا انجام داده‌اند. اما خطر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا همچنان جان انسان‌ها را تهدید می‌کند.

بنا به گزارشی که انجمن ریۀ آمریکا در سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است، ۲۵ شهر در آمریکا نسبت به سال گذشته آب‌و‌هوای پاکیزه‌تری را تجربه کرده‌اند. اما باز هم از هر ۱۰ نفر آمریکایی حدود ۴ نفر آن‌ها در معرض آلودگی‌هوا هستند.شوربختانه باید گفت آلودگی‌ هوا همچنان قربانی می‌گیرد و به همین منظور بهتر است نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین حالت‌های آلودگی هوا که به اتمسفر کرۀ زمین و بدن انسان‌ها ضرر وارد می‌کنند.

ذرات ریز سرگردان در هوا

با نوعی از آلودگی هوا طرف هستیم که از دوده‌های صنعتی درست شده است. در این ذرات شاهد اسید نیترات و سولفات هستیم، مواد شیمیایی ارگانیک، فلزها و ذرات گرد‌وغبار خاک نیز در این نوع از آلودگی هوا یافت می‌شود. کارخانجات و خودروها به‌عنوان مقصر اصلی تولید ذرات ریز سرگردان در هوا شناخته می‌شوند؛ اما گاهی اوقات آتش‌سوزی و طوفان‌های گرد‌وغبار نیز اوضاع را وخیم‌تر می‌کنند.

این ذرات ریز به‌راحتی وارد ریه‌ها و حتی دستگاه گردش خون می‌شوند و تنگی‌نفس، ضربان قلب Heart نامنظم، اختلال در عملکرد ریه‌ها و حمله‌های قبلی و گاهی اوقات مرگ را به‌دنبال دارند.

هوای آلوده به کربن مونوکسید

فرآیند احتراق در موتور خودرو باعث تولید کربن مونوکسید می‌شود. این گاز سمی رنگ‌و‌بوی خاصی ندارد و پس از وارد‌شدن به بدن جای اکسیژن را در خون می‌گیرد؛ در‌نتیجه اکسیژن کمتری به ارگان‌های حیاتی بدن می‌رسد و آسیب‌های مغزی، قلبی و گاهی اوقات روحی را در فرد شاهد هستیم. تنفس بیش‌‌از‌حد کربن مونوکسید باعث بیهوشی و مرگ خواهد شد.

رابطۀ اُزُن و سلامت انسان‌ها

به احتمال زیاد تاکنون عبارت اُزُن به گوش شما خورده است، این گاز مرگبار در لایه‌های بالای جو به‌وفور یافت می‌شود. لایۀ اُزُن جان انسان‌ها را از پرتوهای مرگبار خورشید حفظ می‌کند؛ اما با‌توجه‌به فعالیت کارخانجات شاهد گاز اُزُن در سطح زمین نیز هستیم.سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت، زغال‌سنگ و مشتقات گاز باعث تولید اکسید نیتروژن شده و این گاز در اثر مجاورت با نور خورشید و گرما باعث تولید نوع دیگری از اُزُن می‌شود.استشمام چنین گازی تنگی‌نفس،‌ درد در قفسه سینه و مرگ زودرس را به دنبال دارد.

خطرهای ناشی از دی‌اکسید سولفور

کارخانجات را می‌توان مقصر اصلی تولید این گاز خطرناک دانست. جالب است بدانید ۷۳ درصد از میزان گاز دی‌اکسید سولفور به‌دلیل سوخت زغال‌سنگ در کارخانه‌ها ایجاد می‌شود. جالب‌تر اینکه گاز دی‌اکسید سولفور به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد باران‌های اسیدی شناخته می‌شود.کودکان، سالمندان و افرادی که مشکلات تنفسی دارند بیشتر از بقیۀ انسان‌ها در معرض آسیب‌ هوای آلوده به دی‌اکسید سولفور قرار می‌گیرند.

سرب منشأ بسیاری از بیماری‌ها

خودروهای موجود در خیابان مقصر اصلی آلودگی هوا به سرب هستند. خوشبختانه با‌توجه‌به پایین‌آوردن سطح مصرف خودروها و همچنین حضور خودروهایی که آلودگی کمتری به‌دنبال دارند شاهد کاهش میزان سرب در هوا هستیم.سرب باعث می‌شود تا خون توانایی حمل اکسیژن را از دست بدهد و بسته به میزان اینکه فرد تا چه اندازه در معرض هوای آلوده به سرب باشد، احتمال بیماری‌های عصبی، کلیه و سیستم دفاعی بدن نیز وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 344324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟