دورترین سیاه چاله توسط ستاره شناسان مشاهده شد

 ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ ماگلان در رصد خانه Las Campanas واقع در شیلی دورترین سیاه چاله غول پیکری را که تا کنون کشف شده است، مشاهده کرده اند.

به گزارش یونایتدپرس، این سیاه چاله در مرکز یک کوازار قرار دارد؛ کوازار دیسک های سنگین و درخشانی هستند که در مرکز بسیاری از کهکشان ها یافت می شود.این کوازار آنقدر دور است که نور آن حدود 13 میلیارد سال نوری طول کشیده است تا به تلسگوپ ماگلان برسید.

و از آنجاییکه تصور می شود پدیده 'بیگ بنگ' (انفجار بزر گ) 13.8 میلیارد سال پیش رخ داده است ستاره شناسان معتقدند که این سیاه چاله متعلق به زمانی است که کیهان تنها 690میلیون سال سن داشته است.

این رصدهای جدید که جزئیات آن در مجله Nature منتشر شده است ، نشان می دهد که این سیاه چاله 690 میلیون سال بعد از تولد کیهان وجود داشته است.

از سوی دیگر جرم Crime این سیاه چاله نیز بسیار زیاد و 800 میلیون برابر جرم خورشید است.ادواردو باانادوس، یک ستاره شناس در موسسه علوم کارنگی که ریاست ستاره شناسانی که این سیاه چاله غول پیکر را کشف کرده اند برعهده داشت، گفت: جمع آوری این همه جرم در کمتر از 690 میلیون سال، چالش بزرگی برای نظریه های رشد سیاه چاله های ابر جرم است.

امروزه سیاه چاله هایی که تازه شکل می گیرند به ندرت بزرگتر از ده ها توده خورشیدی هستند.اما محققان معتقدند که در اوایل پیدایش کیهان شرایط برای رشد سیاه چاله های ابرجرم مساعدتر بوده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 334636 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟