این 4 حیوان مخزن ویروس هاری هستند

باید مراقب حیواناتی که گاز می‌گیرند و چنگ می‌زنند بود، برای همین است که کارشناسان بهداشت همیشه بر واکسیناسیون حیوانات خانگی و سگ‌های گله تأکید دارند.روباه، شغال، گرگ و راکون از حیواناتی هستند که تا امروز به‌عنوان مخزن ویروس‌ هاری شناخته شده است، از طرفی دربعضی کشورها، خفاش هم در این گروه قرار می‌گیرد.

به‌علاوه حیواناتی چون سگ،‌ گربه، گاو، گوسفند، بز، اسب، خرگوش و موش صحرایی هم به این بیماری حساسند و می‌توانند آن را به انسان منتقل کنند.

در ایران بیش از ٨٠‌درصد موارد حیوان گزیدگی به وسیله سگ‌های خانگی و گله اتفاق می‌افتد.از این آمار، ٧‌درصد گازگرفتگی‌ها و جراحت‌ها به گربه، ٤/٠‌درصد به گرگ، ٢/٠‌درصد به شغال، ٢/٠‌درصد به روباه،‌ ٣/١‌درصد به وسیله سایر حیوانات وحشی و ٣‌درصد به سایرحیوانات اهلی اختصاص دارد.

حیوان مهاجم اگر صاحب‌دار و شناسنامه‌دار باشد، واکسینه شده و نشانه‌های بیماری درآن قابل پیگیری است و مشکلی پیش نمی‌آید، اما برای گزش حیوانات وحشی، تبصره‌هایی وجود دارد.

در هر دوصورت، اگر حیوان مجروح قبلا واکسینه شده بود، باید خیلی سریع برای واکسیناسیون دوباره‌اش اقدام کرد و تا ٤٥روز از آن مراقبت کرد و جای ثابتی برایش درنظر گرفت.

از طرفی فرد مراقب هم باید واکسن بزند و دراین مدت نباید بدون دستکش و عینک به حیوان نزدیک شد.

این میان اگر حیوان مهاجم صاحب‌دار تا ١٠روز، نشانی از بیماری نداشت، نیازی به سخت‌گیری ندارد. ازطرف دیگر، اگر حیوان مهاجم وحشی بود؛ باید مراقبت را تا ٤٥روز ادامه داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 330716 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟