آلودگی هوا، عامل یک مرگ از 6 مورد در سال 2015

به گزارش یونایتدپرس، به گزارش کمیسیون آلودگی و سلامت لانست، آلودگی هوا در سال 2015 میلادی با 6.5 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و ریوی مرتبط بود. این درحالیست که حدود 1.8 میلیون مرگ ناشی از آلودگی آب در همان سال گزارش شده است.

دکتر فیلیپ لندریگن سرپرست کمیسیون، آلودگی هوا را بیش از یک چالش زیست محیطی می‌داند که می‌تواند به عنوان یک تهدید عمیق و فراگیر بر تمام جنبه‌های سلامت و رفاه افراد تاثیرگذار باشد و نیازمند توجه بیشتر مسئولین، متخصصان بهداشت و تمام افراد جامعه است.

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری مزمن انسداد ریه مربوط است. آلودگی موجود در محیط کاری نیز از جمله مواردی است که مورد بررسی قرار گرفته است. پنوموکونیوز (بیماری ریوی ناشی از استنشاق مواد تحریک کننده) در کارگران معدن زغال سنگ و سرطان مثانه در کارگران کارخانه‌های رنگ‌سازی از جمله مهمترین موارد گزارش شده است. آزبستوز (التهاب ریه‌ها به علت استنشاق طولانی مدت ذرات آزبست)، سرطان ریه و سایر سرطان‌ها و مزوتلیوما (نوعی سرطان بدخیم و نادر که منشا آن سلول‌های مزوتلیوم هستند) از دیگر مواردی است که برای کارگرانی که در معرض آزبست (پنبه نسوز) قرار دارند گزارش شده است. فشار خون بالا،‌ نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی نیز از جمله مواردی است که بر اثر آلودگی سرب گزارش شده است.

این گزارش نشان می‌دهد حدود 92 درصد از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط گزارش شده است. در کشورهای در حال توسعه سریع صنعتی از جمله بنگلادش، چین، هند، پاکستان، کنیا و ماداگاسکار، از هر چهار مرگ یک مورد به دلیل آلودگی گزارش شده است. چین و هند بیشتر قربانیان ناشی از آلودگی هوا را دارند.

این مطالعه دو ساله که با همکاری بیش از 40 محقق در زمینه سلامت و محیط زیست نگاشته شده، در نشریه Lancet منتشر شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319397 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟