اسیدی شدن اقیانوس‌ها اکوسیستم دریایی را بر هم می‌زند

در این مطالعه تاکید شد اسیدی شدن اقیانوس‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی بواسطه مفید بودن برای برخی از گونه‌های ماهی‌ها و به ضرر گونه‌های دیگر، پیکربندی مجموع اکوسیستم‌های دریایی را تهدید می‌کند.این بررسی یکی از چند مطالعه‌ای است که فراتر از محیط‌های آزمایشگاهی انجام گرفته و نشان می‌دهد چگونه تعاملات میان گونه‌ها در طبیعت تحت شرایط جوی شدید در حال تغییر است.

کارشناسان استرالیایی و متخصصان دانشگاه هنگ‌کنگ نشان دادند انباشت بالای دی اکسید کربن در اقیانوس‌ها به نفع برخی از گونه‌های ماهی است و به آنها اجازه می‌دهد جمعیت خود را به دو برابر افزایش دهند اما می‌تواند به کاهش تعداد گونه‌های نادرتر منجر شده و از بین رفتن تنوع زیستی و تغییر ساختار جمعیت ماهی‌ها را به دنبال داشته باشد که تاثیرات زیست‌شناختی متعددی به همراه دارد.

"دیوید کوویک" از موسسه علوم "کارنگی" که در این مطالعه مشارکت نداشت، گفت: طی چند سال گذشته کارشناسان بررسی‌های آزمایشگاهی انجام دادند تا مشخص شود چگونه تغییر در ساختار شیمیایی آب دریا بر ارگانیزم‌های دریایی تاثیر می‌گذارد. این بررسی‌ها مفید بوده اما ارائه دقیقی از طبیعت به حساب نمی‌آید و به همین دلیل هم‌اکنون درک کافی از تاثیر اسیدی شدن بر تغییر تعامل میان ارگانیزم‌ها وجود ندارد.

به گزارش مونگابی، درک نحوه تاثیرگذاری اسیدی شدن اقیانوسها بر تنوع زیستی حائز اهمیت است زیرا تنوع غنی از گونه‌ها که هر کدام نقش خاصی در محیط زیست دارند عملکرد اکوسیستم‌ها را حفظ کرده و به مقابله با تغییرات محیط زیستی کمک می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟