آغاز کوچ پرندگان مهاجر به تالاب های گلستان

امیر عبدوس  اظهار کرد: هر ساله با نفوذ موج سرما به عرض های شمالی کوچ زمستانه پرندگان به تالاب های استان آغاز شده و حدود ۳۰۴ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی وارد تالاب های استان می شوند.

وی از ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب های استان خبر داد و گفت: از این ۳۰۴ گونه ۱۰۲ گونه بومی استان و ۹۷ گونه زمستان گذران و ۱۹ گونه مهاجر عبوری و اتفاقی هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان یادآور شد: تالاب های بین المللی آلاگل، آلما گل، آجی گل و گمیشان با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع همچون عف شور، جارو ترکمنی، سلمه ی سفید، گز شاهی، خارشتر و یولاف وحشی بستر مناسبی برای تغذیه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

وی ادامه داد: چنگر و خوتکا نخستین مهمانان زمستانه تالاب های استان گلستان هستند و در روزهای آتی پرندگانی همچون اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم ها،‌ پرستوهای دریایی ، سلیم ها و کاکائی ها وارد استان می شوند.

عبدوس متذکر شد: برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش های حفاظتی، حمایت شده و برخی هم مانند پلیکان پاخاکستری و عقاب دریایی دم سفید از گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می آیند و حفظ و حراست از آن ها ضروری است.

وی با یادآوری اینکه بعضی از این پرندگان با طی کردن هزاران کیلومتر به تالاب های گلستان پناه می آوردند، تصریح کرد: تالاب های استان گلستان و خلیج گرگان به عنوان نخستین ایستگاه این پرندگان است و تعدادی از این پرندگان در این زیستگاه ها زمستان گذرانی کرده و تعدادی از آن ها پس از توقفی کوتاه به نواحی جنوبی کشور ادامه مسیر می دهند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 316298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟