کشف لاشه بیش از ۱۰۰ اسب آبی در پارک ملی نامیبیا

در پی کشف لاشه بیش از ۱۰۰ اسب آبی در یک پارک ملی در نامیبیا مقام‌ها می‌گویند سوءظن دارند که انتشار ماده سیاه زخم (آنتراکس) علت آن باشد.تصور می شود همه این حیوانات در طول هفته گذشته در پارک دورافتاده \"بوابواتا\" در شمال شرقی این کشور کشته شده باشند.یک مقام دولتی گفت که کشورش هرگز شاهد چنین اتفاقی نبوده است.

سیاه زخم یک بیماری باکتریایی مرگبار است که می تواند عامل مرگ در میان حیوانات وحشی، دام و گاه انسان باشد.تصاویر منتشر شده از این منطقه،‌ لاشه ده ها اسب آبی را در رودهایی کم عمق نشان می دهد که بعضی از آنها به پشت افتاده اند.

کولگار سکوپو، مدیر سازمان مدیریت پارک ها و حیات وحش در وزارت محیط زیست و جهانگردی نامیبیا به روزنامه \"نیو ارا\" گفت که در گذشته شیوع سیاه زخم فقط باعث مرگ دو اسب آبی یا فیل شده بود.او گفت: شیوع بیماری ها به این صورت عمدتا زمانی اتفاق می افتد که سطح آب رودها خیلی پایین است.

پوهامبا شیفتو، وزیر محیط زیست این کشور به خبرگزاری فرانسه گفت که سازمان دامپزشکی درحال بررسی علت مرگ حیوانات است.او گفت شمار حیوانات تلف شده می تواند بیشتر باشد چون احتمال دارد بعضی لاشه ها را تمساح خورده باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، \"باسیلوس آنتراسیس\" عامل بیماری گاه مهلک سیاه زخم است اما معمولا به راحتی منتشر نمی شود. تخم این میکروب سال ها در خاک پنهان می شود تا اینکه از طریق زخم یا بریدگی وارد بدن حیوان شود.

در سال ۲۰۰۴ شیوع این بیماری در اوگاندا باعث مرگ ۱۸۰ اسب آبی شد و سال پیش هم ۲۳۰۰ گوزن شمالی در جریان یک موج گرما در سیبری در اثر شیوع آن تلف شدند.آنتراکس را می توان با آنتی بیوتیک درمان کرد اما مصرف دارو باید زود پس از عفونت شروع شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 315340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟