ضعف عزت نفس و افکار تحریف شده

اگر افکار خطا داشته باشیم شناخت و تفسیر ما از وقایع هم غلط خواهد بود.

به گزارش رکنا ، در نتیجه افکار خطا احساسات بدی خواهیم داشت‌ و قضاوت ما از واقعیت‌ها نیز تحریف می‌شود. به شرح تعدادی از این افکار خطا و تحریف شده می‌پردازم

۱-تفکر همه یا هیچ:

شما به چیزها بصورت مطلق نگاه می‌کنید و بصورت سیاه یا سفید فکر می‌کنید. همه مردها اینطورند همه زنها آنطورند!

۲-تعمیم افراطی:

شما به یک حادثه بد، مثل الگوی یک شکست گسترده و ادامه‌دار نگاه می‌کنید. مثلا با یک شکست در زندگی، دیگر تمام موفقیتهای خود را زیر سوال می‌برید!

۳-فیلتر ذهنی:

غرق در موارد منفی هستید و مثبت‌ها را نادیده می‌گیرید. با فکر کردن به رویدادی ناراحت کننده، نظرتان نسبت به کل زندگی تغییر می‌کند!

۴-تمرکز بر موارد منفی:

شما بر نقاط منفی تکیه و تمرکز دارید و رسیدن به موارد مثبت را ناممکن می‌دانید. موارد منفی را بزرگ نمایی و موارد مثبت را کوچک و غیرمهم فرض می‌کنید!

۵-نتیجه‌گیری عجولانه:

شما سریع و بدون تحلیل عمیق، از روی موارد منفی یا ظاهری، قضاوت و نتیجه‌گیری می‌کنید!

الف) فکرخوانی:

شما تصور می‌کنید که مثلا مردم واکنش منفی نسبت به شما دارند و شما را نمی‌پذیرند. کسی من را دوست ندارد! یا مثلا چون فکر می‌کنید در ذهن همسرتان چه می‌گذرد رفتار خاصی را پیش می‌گیرید!

ب) پیشگویی:

مثلا شما پیش‌بینی می‌کنید که همه چیز خوب پیش نخواهد رفت! من می‌دانم دیگر اوضاع خوب نمی‌شود! یا فکر می‌کنید اگر فلان رفتار را انجام دهم حتما فلان طور قضاوت می‌شوم!

۶-استدلال احساسی:

شما احساسات خود را ملاک واقعیت، تفسیر می‌کنید و از کیفیت احساسات خود نتیجه‌ می‌گیرید که مثلا من آدم احمقی هستم یا دیگری گناهکار است!

۷-باید گویی:

شما خود و دیگران را توسط عبارات باید و نباید و قوانین مطلق، تحت فشار قرار داده و مورد انتقاد قرار می‌دهید. من نباید اشتباه می‌کردم! تو باید اینطور باشی!

۸-برچسب زدن:

رفتار خود را به کل شخصیت خود نسبت می‌دهید. مثلا با یک اشتباه، خود را آدمی احمق می‌دانید یا دیگری را به دردنخور!

۹-شخصی سازی و سرزنش :

شما خود یا دیگران را بخاطر چیزی سرزنش می‌کنید که کاملا مسئول آن نیستید و برعکس از چیزهایی صرفنظر می‌کنید که خود مسبب آن بوده‌اید! مثلا بخاطر اشتباهات یا مشکلات دیگران، خودتان را مقصر می‌دانید یا برعکس، مسئولیت انتخابها و شکستهای خود را گردن دیگران می‌اندازید و سهم و نقش خود را در مسائل نمی‌بینید!آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟